UFC 3 review

Meer en meer wordt Mixed Martial Arts aanvaard door het brede publiek als zijnde sport. De populariteit van deze brutale vechtersbazen kent ongekende hoogtes mede dankzij een kijkcijferkanon als Conor McGregor die een aanstormend gevecht weet op te hypen als de beste. Hoewel Conor McGregor alomtegenwoordig is in de game en de showbizz, is UFC meer dan een goedkope poging om mee te surfen op het succes van de Ier. EA heeft gebruik gemaakt van de feedback van de vorige UFC games om de nodige aanpassingen uit te voeren. In de derde editie van UFC valt vooral op dat op grafisch vlak de game grote stappen vooruit zet. De vechters en arena's ogen realistischer dan ooit en slaan niet alleen de tegenstanders maar ook jezelf met verbazing. (pun intended)

Ook de animaties in de game zijn grondig aangepast waardoor het slaan en ontwijken van je tegenstander nu nog responsiever is maar ook moeilijker te voorspellen. De game oogt veel tactischer waarbij je via goed verdedigenen ontwijken probeert om een opening te vinden voor je volgende jab of high-kick. Anders dan in een game als Tekken waar button-bashen je gemakkelijk een overwinning kan bezorgen, is dit met UFC 3 absoluut niet het geval. Dat is trouwens niet het enige verschil met andere fighting games. In plaats van een algemene levensbalk heb je in UFC een staminameter, maar ook, sinds UFC3, verschillende meters voor je hoofd, bovenlichaam en benen. Deze vormen handige hulpmiddelen om te bepalen wanneer je best een bepaald lichaamsdeel van je tegenstander kapot trapt of zelf even de tijd neemt om op adem te komen.

De game slaagt er echter niet in om dat hoge niveau een heel gevecht lang vast te houden. Het hatelijke grondwerk scheert nog steeds geen hoge toppen en doet wat af aan de beleving van het gevecht. Het merendeel van de tijd betrap je jezelf op zuchten en blazen in plaats van te genieten. Een automatische reactie vertaalt zich in het zo snel mogelijk rechtstaan en het – leukere - slaan en trappen verder te zetten... De nieuwe carrièremodus weet evenmin echt te overtuigen. Buiten het kunnen promoten op sociale media van je volgende gevecht, leunt deze modus te veel aan met zijn voorgangers.

UFC 3 boekt op veel vlakken vooruitgang, maar kent nog steeds wat minpunten die het geen top game maken. De grondgevechten weten weert niet te overtuigen en vormen een blaam op deze anders uitstekende fighting game. Wanneer je echter rechtopstaand verwikkeld bent in een tactisch steekspel met je tegenstander, overheersen het gevoel van spanning en natte oksels. Als EA ook deze feedback onder de arm neemt, kijken wij alvast uit naar UFC 4!

7.0