NBA 2K18 review

Elk jaar staat de maand september gelijk aan de komst van een hele reeks nieuwe (of geüpdatete) sportgames. Kleppers zoals Fifa en Pes gaan al jaren mee en danken hun grote succes  aan een grote groep trouwe fans. NBA 2K18 kan je stilaan mee opnemen in deze lijst. Het is moeilijk te geloven dat, na het reeds zeer realistische en succesvolle NBA 2K17, er nog verbeteringen konden worden aangebracht. Ontwikkelaar Visual Concepts is er nog maar eens in geslaagd deze versie nóg te verbeteren waardoor je echt het verschil kan voelen tussen de skills van de verschillende spelers.

Het is echter wel zo dat het spel, zoals het eigenlijk altijd al was, zeer moeilijk onder de knie te krijgen is. De game blijft hierdoor minder toegankelijk voor nieuwe spelers: de grote verscheidenheid aan verschillende passen en mogelijkheden zorgen ervoor dat je uren nodig zal hebben om volledig in het spel te komen. Elk jaar wordt de database van mogelijke tricks zodanig uitgebreid dat je - zelfs als volleerde NBA 2K-speler - weer een hoop training nodig hebt om ze succesvol uit te voeren. De makers hebben zodanig gesleuteld aan de verdedigende en aanvallende capaciteiten van de AI waardoor ze beter kunnen anticiperen op je eigen speltactiek. De notoire basketbalfan kan zijn favoriete spelers terugvinden in een zeer realistische weergave waar de grens tussen realiteit en virtualiteit compleet wordt vervaagd. Zo zijn er verschillende updates aan de truitjes die in de vorige editie te veel zouden ‘slobberen’, gezichtsuitdrukkingen werden verfijnd en de interactie met het publiek (en de rest van de omgeving) werd serieus opgewaardeerd. De rol van de trainer speelt in deze editie een cruciale rol in het bekomen van een super All Star Team.

Zoals elk spel heeft ook NBA 2K18 enkele mindere punten. Zo verkracht de carrière-modus een groot deel van het spel. Het verhaal zit vol keuzes die eigenlijk geen enkele consequentie hebben op het verdere verloop van het spel. Om het spel leuk te houden ben je ook bijna verplicht om extra VC (virtual currency) aan te kopen met harde cash, zoniet zou het ondraaglijk saai en langdradig worden (het duurt immers uren voordat je ook maar een beetje VC verzameld hebt). In de carrièremodus is er duidelijk gewerkt aan het vergaren van geld, niet alleen door de speler te stimuleren extra VC aan te kopen maar ook door de omgeving vol te stouwen met reusachtige reclame-borden. Of hoe de grens tussen virtuele en reële sport eveneens stilaan wordt weggevaagd.

Voor de basketballiefhebber die het Amerikaanse basketbal op de voet volgt heeft dit spel veel te bieden. Door de realistische weergave van de verschillende sterktes (en zwaktes) van bepaalde teams blijft het spel uitdagend, zo kan je door een bepaalde tactiek of speler het spelverloop gigantisch wijzigen. Bij deze versie is het vooral de carrièremodus die de score drastisch doet dalen ten opzichte van z'n voorganger. Door dit gedeelte zo commercieel aan te pakken verliest men snel de interesse in het spel, en ook de grind voor extra VC is net iets te frustrerend waardoor je af en toe met een wrange nasmaak de game afsluit. Volgend jaar iets beter?

7.9