MXGP 3 review

Fans van niche-sporten hoeven zich de afgelopen jaren al lang niet meer weg te steken. Handbal, Rugby en zelfs Hengelaars: allemaal hebben ze tegenwoordig een game die misschien geen kaskrakers zijn, maar wel fans van de sport zullen bekoren. Motocross is in onze contreien niet meteen een nichesport te noemen, maar eerlijkheidshalve is de racetak minder populair dan MotoGP of andere racers. Met MXGP3 serveert Milestone een nieuwe traktatie voor de liefhebbers, al is het maar de vraag of het ook andere gamers zal weten te overtuigen.

Tegenover de vorige editie is MXGP3 niet echt gigantisch veel gewijzigd. De game draagt realisme nog steeds hoog in het vaandel en nog steeds is het de bedoeling om je van onbekende lilliputter op te werken tot professioneel coureur, terwijl je ook nog eens sponsors moet zoeken om uiteindelijk de MXGP Championship te winnen. Natuurlijk kan je meteen in de actie vliegen op het hoogste niveau, maar in een realistische game als deze (of toch tenminste een game die zo realistisch mogelijk wilt zijn) is dat oefenen op een lager niveau zeker geen overbodige luxe. Hierdoor leer je namelijk de controle en handling van de motors beter kennen en weet je waar je mee weg kan komen - en vooral: waarmee niet. De races zelf zijn behoorlijk pittig en erg spannend, mede dankzij een puike A.I. en handling die je naar eigen smaak kunt aanpassen. Wil je je motor helemaal in handen hebben? Dan kan je dat uiterst makkelijk aanpassen. Heb je liever dat je je niet veel van je motor hoeft aan te trekken? Dan kan dat ook. Dat maakt de game misschien niet de meest realistische, maar het zorgt ervoor dat iedere MXGP-aficionado er wel mee overweg kan komen.

Al betekent dat dus meteen ook dat niet iedereen wild zal staan van de titel. Zo zijn de visuals beneden alle pijl in een moderne titel. Presentatiegewijs is de game niet erg fraai, de menus zijn net iets te banaal maar vooral de graphics tijdens het racen zelf zijn veel te flou. De motoren zelf, alsook de stadia waar je doorrijdt blijven gespaard van zulke onvolmaaktheden, maar de hele omgeving en alle weersomstandigheden zorgen ervoor dat je nooit helemaal in de game kunt opgaan. De game doet ook niet erg veel moeite om je te verstrooien met verschillende modi, maar dat betekent niet meteen dat de verveling langzamerhand in de game sluipt. Daarvoor heeft de titel een sandbox-achtig parcours aangelegd, Compound, waar je gerust je nieuwe motoren kunt testen of simpelweg wat kunt rondspringen. Verder nog een verdiende pluim voor de vele customization opties, gezien die ervoor zorgen dat je een game op maat kunt maken.

MXGP3 is een heerlijke game voor iedereen die van motocross houdt en niet vies is van wat onvolmaaktheden. Voor fans van andere motorsporten en racegamers tout court is de titel helaas net iets te imperfect. Vooral visueel gezien scoort de game geen hoge punten, al zijn de aanpasbare settings - die het verschil maken tussen realisme en arcade - wel een grote stap in de goede richting. En hoewel er niet veel modi zijn, is het opwerken van een coureur in de lagere reeksen naar de kampioen van de MXGP Championship veruit het leukste tijdverdrijf.

7.0