FlatOut 4: Total Insanity review

Na het abominabele FlatOut 3: Chaos & Destruction moest er niet veel gedaan worden om van een beter vervolg te spreken. Maar laat het meteen duidelijk zijn: FlatOut 4 is niet alleen beter dan z’n voorganger, de game doet verdomd veel moeite om enige nostalgische gevoelens te ruimen en spelplezier hoog in het vaandel te houden. Die nostalgische gevoelens blijven er gelukkig nog wel, in die mate dat zelfs het menu en manier van presenteren een knipoog zijn naar de eerste twee, meest succesvolle games van de franchise. Maar is de serie anno 2017 nog altijd relevant genoeg om je te overtuigen? Nou, eigenlijk wel.

FlatOut 4 is net zoals z’n voorgangers een arcade-racer van de zuiverste soort. Er wordt niet moeilijk gedaan om een gebrek aan realisme en ook in de vele modi komt dat gelukkig veel aan bod. Het is dan ook die minst realistische Stunt Arena die ons het meest kon bekoren, gezien het spelplezier daar primeert boven de eigenlijke rij-ervaring. Hierin krijg je namelijk twaalf verschillende minigames geserveerd waar je je met je bolide op kunt botvieren. Zo kan je golfen en curling spelen, maar zelfs je bestuurder in beer pong weggooien of meedoen met de long jump. Dat kan je allemaal solo doen, of via lokale multiplayer waarbij je de controller dient door te geven. Dat zorgt voor een geheel onverwachte partygame, al zijn deze verschillende stunts zelfs leuker dan andere games die speciaal voor dat genre ontwikkeld zijn.

Ook leuk, maar minder op de lachspieren werkend, is het eigenlijke racen. Dat kan je op enkele verschillende banen doen, die steeds gevuld zijn met de nodige obstakels in leuke settings zoals bossen, fabrieken en woestijnen. Nadeel hierbij is dat deze banen beperkt zijn en je ze dus al snel helemaal vanbuiten kent. Vooral in de Career-modus zorgt dat voor problemen, gezien je al snel op je honger zit als je nog maar eens de baan voorgeschoteld krijgt die je twee races ervoor hebt voltooid. De AI steekt in het algemeen wel goed in elkaar, al hangt het af van race tot race hoe goed ze hun best doen. Het ene moment haal je ze met gemak in en dubbel je de achterblijvers enkele rondes, het andere moment kan je ze - zelfs na een foutloos parcours - niet meer bijbenen en zie je zo de winst door je handen glippen. Een middenweg had gerust gemogen.

Zoals gezegd zijn er verschillende modi waarin je je FlatOut-bolides op los kunt laten. Naast de stunt arena heb je de deathmatches en destruction derby’s die minstens even leuk zijn als de stunt arena. Soms beuk je net iets te makkelijk door een tegenstander, maar ook hier primeert het spelplezier. Dat laatste is in mindere mate aanwezig in de Career-modus, gezien niet alleen de banen daar voor al te langdradige races zorgen, maar ook het feit dat de modus zelf weinig variatie aan het spel toevoegt. Zo kost het te veel om nieuwe auto’s vrij te spelen waardoor je bijna verplicht bent om het met dezelfde uit te zingen, en als je dan een nieuwe durft te kopen merk je al snel dat je er nogmaals op dezelfde banen mee moet rijden. De FlatOut modus is dan ook een pak beter, gezien die de races combineert met stunts om zo wat meer variatie in het spel te krijgen - al moet je de overige auto’s daarin ook wel vrijspelen.

Een game van het jaar hoef je niet te zoeken in FlatOut 4. Daarvoor heeft de titel te weinig in z’n mars, maar daar neemt hij ook duidelijk genoegen mee. De game introduceert tal van leuke modi waarmee je je enkele uren aan een stuk kunt amuseren (Stunt Arena! FlatOut Mode!), maar helaas bevat hij er ook enkele die eerder langdradig en saai overkomen (de eigenlijke Career). Een middelmatige AI en ditto banen dragen niet veel toe aan FlatOut 4, waardoor het een zeer degelijke titel is geworden, maar wel eentje die we enkel bovenhalen als de vrienden over de vloer komen.

6.7