Lego Worlds review

Met Lego Worlds creëerde de speelgoedfabrikant de ultieme LEGO-game. Op papier dan. Het feit dat je digitaal in de weer kan gaan met een bodemloos vat aan verschillende stukjes is de natte droom voor elke LEGO-aficionado en iedereen die creatief in de weer wil en kan gaan. Jep, Lego Worlds is dé game die - door z’n bekende karakter - een volwaardige concurrent kon vormen voor het nog altijd immens populaire Minecraft, al strooien minder goed uitgewerkte controls en een te makkelijk verhaalelement ervoor dat de game nooit echt innovatief weet over te komen en het alleen maar moet hebben van z’n iconische/nostalgische status.

Qua opzet is Lego Worlds alvast geslaagd met de grootste onderscheiding. De game presenteert je een wereld voor die oneindig lang blijft genereren en waarvan elk stukje vervaardigd is uit de bekende blokken. Van palmbomen tot de zee, lava tot grazende koeien, elk element ís simpelweg zo’n Lego-Blokje en dat zorgt ervoor dat je steeds die heerlijke speelgoedsfeer geserveerd krijgt. De titel zelf is een eigenlijke sandbox waarin je kan gaan waar je maar naartoe wil en kan doen wat je maar wil. Wie meteen aan de slag wil en gigantische complexen bouwen doet dat gerust, maar de game zelf presenteert je met een flinterdun verhaal waarin je op zoek moet gaan naar verborgen gouden blokken door schatten te zoeken of quests te voltooien. Die quests variëren van het bouwen van een boomhut tot het zoeken/bouwen van verloren objecten.

Die gouden blokken laten je toe om te stijgen in level waarmee je dan weer nieuwigheden vrijspeelt om mee te bouwen. Dat bouwen is zoals je kon verwachten het meeste belangrijke aspect van Lego Worlds, en kan je op tal van manieren doen. Zo kan je iets steen per steen opbouwen, maar ook objecten uit de biomes die je bezocht hebt opslagen om later neer te poten. Naarmate je stijgt speel je ook geprefabriceerde objecten vrij, waardoor je in een mum van tijd gigantische werelden kunt maken zonder dat je daar al te minutieus voor aan het werk moest gaan. Dat het met het bouw-aspect snor zit hoeven we je dan ook niet te zeggen, al schort het wel een beetje aan dat ‘verhaal’. De gouden blokken zitten vaak erg goed verstopt, maar aangezien je zowat alles in de wereld kunt aanpassen en vernietigen hoef je niet bijster lang te zoeken. Zo kan je simpel de muren in een grot opblazen om in één rechte lijn de gouden blokken te vinden. Het beklimmen van een bonenstaak kan je makkelijk omzeilen door een helikopter te spawnen om mee naar boven te vliegen. De moeilijkheidsgraad verdwijnt zo volledig, al kan je het spel natuurlijk op een ietwat eerlijkere manier spelen.

Grafisch ziet de game er wel erg mooi uit. We verschoten vooral van de verschillende soorten biomes die er in de wereld te vinden waren. Gigantische bergen en bruisende steden werden leuk afgewisseld met spookachtige bossen en verlaten cowboy-steden en gingen over in oceanen met gezonken tempels. Je ontdekt steeds nieuwe dingen waardoor je gemotiveerd blijft om te blijven ontdekken. Het opslagen van je ontdekkingen via het bouw-menu is dan ook erg leuk, gezien je die ontdekkingen naar je thuisbasis kan meepakken. De visuals wegen helaas wel niet op tegen de lastige controls. De game voelt niet erg intuïtief aan, waardoor het uitwerken van een project waarbij je iedere steen zelf aanpast erg langdradig overkomt. Het schoentje knelt pas echt bij de combat, gezien je daar niet kunt richten met de diverse wapens - bogen, zwaarden, revolvers… - en je vooral je personage naar je vijand moet richten in de hoop dat hij ze raakt. Makkelijk is anders.

Lego Worlds is een erg leuke game die het vooral moet hebben van de hele Lego-sfeer die doorheen de titel prachtig overkomt. Visueel gezien oogt het erg fraai en het ontdekken van de verschillende biomes werkt erg motiverend. Ook het neerpoten van je eigen constructies gebeurt op een fijne manier - al dan niet een beetje lastig met de controls of net iets te langdradig - waardoor het spel op die manier al heel fijn te spelen valt. Het implementeren van de quests en de combat bleek echter wel niet de meest goede zet, gezien de game het op dat vlak wat laat afweten. Zo is het zoeken naar gouden blokken te makkelijk en zijn de controls qua combat veel te lastig om het nog leuk te houden.

7.0