The Crew: Calling All Units review

Met The Crew deden Ubisoft en ontwikkelaar Ivory Tower iets wat nooit eerder echt was gedaan: een heuse MMOcaRPG maken. Het bleek een fantastische opzet: een miniatuurversie van de VSA waar je enkele uren voor nodig hebt om ‘m van kust tot kust te doorkruisen, terwijl je je auto steeds beter uitbouwt en ondertussen met andere spelers uitdagingen aangaat en races met sneltempo uitrijdt. Visueel zag het er allemaal spic & span uit, alhoewel de titel het op technisch vlak hier en daar liet afweten. Maar iets waar de game minder in scoorde was het multiplayerluik entertainend houden. Een eerste DLC bleek niet meteen overtuigend genoeg, dus hopelijk brengt deze Calling All Units soelaas.

Met deze dosis extra content wordt er een beetje Need for Speed: Hot Pursuit in de game gepompt, gezien de DLC je in de huid steekt van agenten die criminelen opjagen en vice versa. Net zoals de eigenlijke game zit er ook een plot in deze Calling All Units, al is deze echter flinterdun. Je begeeft je in de huid, euh, wagen van Clara Washington die jacht maakt op een criminele bende, de Harvesters. Het ‘verhaal’ is niet meer dan glijmiddel tussen missies door, al mocht er toch net iets meer moeite in gestoken hebben. Zo is de voice acting echt wel erbarmelijk en kan de plot je nooit echt interesseren. Leuker zijn dan ook de missies, al zijn er daar maar een beperkt aantal van (12) die elk niet langer dan een vijftal minuten duren. Toch zijn ze leuk genoeg om je helemaal terug in the Crew te krijgen. Het leeuwendeel van de missies bestaat simpelweg uit het opjagen van andere auto’s, maar het feit dat je die kunt spelen in tal van nieuwe bolides haalt dat gebrek aan variatie gelukkig op.

Zo kan je aan de slag in een Nissan GT-R, een Hummer en zelfs een monstertruck. Ook qua motors is het roster uitgebreid met Ducati’s en Kawasaki’s, al bleken de ongeveer 20 wagens vooral erg leuk in het open wereld aspect van de game. Tijdens het rijden kan je nu ook kratten tegenkomen die elk leuke loot bevat om je auto mee te upgraden. De catch? Van zodra je door zo’n krat rijdt wordt je opgejaagd door AI-politie die ervoor zorgen dat je het pakket niet krijgt geleverd, enkele kilometers van je locatie. Leuk hierbij is dat andere Crew-spelers je ofwel kunnen helpen om het pakket af te leveren, dan wel om dat te verijdelen. Als je dus in een politiewagen aan het touren bent en de melding krijgt dat er een krat gestolen wordt, kan je er dus voor kiezen om alles te laten vallen om deze criminele speler te vatten.

Daarvoor heb je als bestuurder enkele wapens ter beschikking. Zo is er een EMP hack waarmee je de wagen van je tegenstanders voor enkele seconden kunt uitschakelen, of zelfs het bestuursmechanisme van die wagens kunt manipuleren of de gaspedaal blokkeren zodat ze niet kunnen versnellen. Het zorgt voor een leuk, dan wel miniem, Watch Dogs 2-element in deze content, al zorgt het voor veel intense partijtjes. Eveneens is er de introductie van een nieuw Smart Loot systeem, waarbij je makkelijker onderdelen kunt verzamelen en zo sneller kunt deelnemen aan de moeilijkere uitdagingen. De nieuwe level cap van 60 bereik je zo ook sneller, zonder dat je het gevoel krijgt dat het al te snel gaat.

Calling All Units is voor fans van de titel ongetwijfeld een erg welgekomen nieuwtje. Het zorgt voor heel wat intense ritjes in de VSA, en hoewel het verhaal bijster mager is kan het leuke krat- en loot-systeem voor de nodige variatie zorgen. Voor nieuwkomers is het zeker geen ultiem verkoopargument en gamers die maar niets aan de game vonden zullen hierdoor ook niet snel naar de Crew teruggrijpen. Een leuke extra dus, maar net iets aan de prijzige kant.

6.0