Dark Souls III: Ashes of Ariandel review

Het masochistenspel bij uitstek, Dark Souls, krijgt voor zijn derde telg in de serie de eerste van twee geplande DLC-packs geserveerd: Ashes of Ariandel. Naast een nieuwe map waar je met gemak tig keren tegen de vlakte kunt gaan is er genoeg voor de doorgezomerde Dark Souls-fan. Zo is er naast nieuwe armor en wapens ook een resem nieuwe spells die je in iedere speelstijl kunt implementeren. Al is er uiteraard ook genoeg om je aan te ergeren. En dan hebben we het natuurlijk over moeilijke vijanden en de nog moeilijkere boss fights.

Aan vijanden geen gebrek in deze nieuwe lading extra content. Naast de oude getrouwe maken er ook een aantal nieuwe hun opwachting, en die zijn naast erg divers vooral erg dodelijk. Zo heb je de viking-esque Millwood Knights, enorme kolossen die met hun unieke wapens de grond onder (en rond) je kunnen verwoesten. Geen sinecure om zo eentje om te leggen, al denk je dat op het eerste zicht wel van de wolven van Ariandel. Dat is natuurlijk totdat ze hun roedel oproepen en je al snel omsingeld wordt waarna je geen kant meer op kunt. In ware Dark Souls-stijl zorgen niet alleen de eigenlijke vijanden voor het nodige gevaar, de hele omgeving in de Painted World staat klaar om je neer te leggen. Zo zijn de besneeuwde bergtoppen erg fragiel en kunnen ze vanonder je losbarsten. Maar naast vijandig ziet de wereld er vooral móói uit. Van feeërieke bossen met al even fantasierijke inwoners heb je bijvoorbeeld ook een verloederde burcht met ziekelijke inwoners.

Gebieden die vooral uitnodigen om alles uit te kammen, al zal je daar helaas niet bijster lang mee bezig zijn. De gebieden in de Painted World zijn vrij klein in vergelijking met hoofdbrok Dark Souls 3, waardoor je een beetje op je honger blijft zitten als je alles hebt gezien. Ook het feit dat er erg veel kampvuren zijn waar je je spel kunt opslaan halen het gevaar zo’n beetje uit het spel. Hierdoor kun je zowat overal rondlopen zonder zorgen omdat je weet dat je niet ver zult moeten lopen om uit de gevarenzone te ontsnappen. Zorgen heb je dan weer bij het handvol bazen in deze brok DLC, gezien die naast fantastisch vormgegeven vooral onvoorspelbaar zijn bij het vechten ertegen. Dat is natuurlijk totdat je doorhebt hoe alle mechanismen in elkaar steken, gezien je vaak dezelfde tactiek kunt uitspelen tegen de bazen. Het vechten tegen die bazen is trouwens een noodzaak om de PVP-content van deze DLC vrij te spelen. Die levert een nieuwe arena op die het gebruik van verschillende tactieken in de hand werkt. Zo zijn er een aantal plaatsen waarvan je als ranger vechter het slagveld kunt bestoken, al is er genoeg cover voor veldspelers om je tegen zulke pijlen te verweren.

Ashes of Ariandel is niet de meest uitgebreide DLC die we al ooit gezien hebben, maar de brok nieuwe content serveert je genoeg leuke quests, nieuwe armor en vijanden waar je gerust enkele uren zoet mee zult zijn. Jammer genoeg is de wereld niet even uitgebreid, gezien de gebieden binnenin de Painted World niet bijster groot zijn, en ook de toevoeging van al te veel kampvuren halen de geliefde moeilijkheidsgraad uit het spel. De bazen en fijn vormgegeven vijanden zijn gelukkig wel nog aardig pittig, waardoor deze DLC doet verlangen naar nog meer Dark Souls in de toekomst.

7.0