Mario Kart 8: Deluxe review

Met Mario Kart 8 Deluxe is de eerste kart-game op de Switch een feit. Maar de eerste originele kart-game? Daar moeten we nog even op wachten, gezien deze titel niet meer (maar zeker ook niet minder) is dan de Mario Kart 8-titel die we enkele jaren geleden op de Wii U tegenkwamen. Die game scoorde op deze website hoge punten, mede door de fantastische visuals en heerlijke gameplay die – ondanks pittige voorgangers – erg innovatief overkomt. Met deze nieuwste versie krijg je als Switch-eigenaar die hele game voorgeschoteld, inclusief alle DLC’s en nog tal van extra’s.

Dat levert zo’n slordige 48 banen op en 42 diverse personages om los mee te gaan. Nieuwelingen zijn onder andere Bowser Jr. en de Inklings van Splatoon, maar ook een nieuwe 200 CC-modus waar de diehard Mario Kart-fans ongetwijfeld veel plezier mee zullen hebben. Een andere nieuwigheid is de introductie van Smart Steering, een soort hulpmiddeltje voor nieuwelingen om niet te veel uit de bocht te vliegen, wat vooral een heerlijke manier is om de allerkleinsten (of minder vaardige karters) aan deze game te introduceren. Visueel gezien was de originele versie van de game al om van te likkebaarden, maar op de Switch wordt hij zelfs nog mooier gepresenteerd. Dit komt vooral over bij het level design, want de diverse banen komen erg fraai over. Mario Circuit, Rainbow Road, Mute City… We zouden er geen lievelingsbaan van tussen kunnen kiezen, want elk van hen ziet er prachtig uit.

Ook aan de Battle modus is er grondig gesleuteld. Deze kon ons niet helemaal overtuigen in de originele game, maar door ‘m zo aan te pakken levert het een party game van jewelste op. Balloon Battle is veruit de leukste manier om te genieten van wat gezelschap, gezien het leegprikken van de ballonnen van je tegenstanders uiterst fijn blijkt. Het ontvluchten van Piranha Plants in een andere modus is eveneens een garantie op heel wat spelplezier, gezien die modus een tactisch element toevoegt en het samenwerken met je vrienden heel wat spannende, maar vooral leuke, momenten oplevert. Het is dan ook jammer dat het onlineluik niet even goed is aangepast. Toegegeven, het lange wachten op een nieuw potje is wel degelijk verkort, maar het feit dat je geen manier hebt om te communiceren met vrienden of om ze uit te nodigen in een game is erg jammer.

We dachten dat het niet kon, maar Mario Kart 8 is met deze Deluxe-versie zo mogelijk nog perfecter geworden. De game is visueel nog fraaier uitgewerkt, de personages en banen zijn met de DLC’s én nieuwelingen nog diverser geworden en ook de gameplay is met de herwerking van tal van modi en de introductie van de 200 CC-klasse nog leuker geworden. Het online-element van de game mocht gerust even goed opgekalefaterd worden, maar dat zien we heel graag door de vingers. Nagenoeg perfect en een must-have voor de Switch-eigenaars!

9.5