Snipperclips: Cut it Out Together! review

Het uiterst vrolijke Snipperclips is misschien wel een puzzelgame, toch is de game dé leukste partytitel die er momenteel voor de Switch te vinden is. De titel is er vooral om ons te laten zien wat de Joy-con-controllers in hun mars hebben, en dat doet het kleinood meer dan goed. In Snipperclips controleer je namelijk twee (of vier, hangt er vanaf met hoeveel je speelt) papieren ventjes die je - door elkaar te gebruiken - in de meest absurde vormen kunt knippen om zo de meer dan 60 puzzels te doorkruisen. Meer niet. Een übersimpel opstapje, maar wel eentje die ons kostelijker heeft laten lachen dan de doorsnee comedian.

Je zou ervan versteld staan wat je kan doen met twee digitale papiertjes die je in stukken kunt knippen. Zo hebben we kikkers naar hun vrienden kunnen transporteren, basketballen in de hoep kunnen gooien of zelfs blubber in een container houden. Je krijgt bij elk van de puzzels quasi geen uitleg, waardoor je dus enkel op je creativiteit kunt beroepen om je doel te bereiken. In het geval van de basketbal bijvoorbeeld, kan je de basketbal naar je vriend koppen om ‘m zo telkens verder naar het doel te krijgen. Of je knipt bijvoorbeeld een stuk van z’n hoofd waarin je de basketbal kunt leggen om ‘m zo naar de hoepel te krijgen. In een andere puzzel kan je je kameraad in een tandwiel knippen om zo een emmer naar beneden te krijgen, of je knipt een haak uit elkaar om dan op elkaar te staan om hetzelfde te bereiken. Voor ieder probleem bestaan er wel meerdere oplossingen, en het feit dat er geen juiste is zorgt voor nog wat meer spelplezier.

Dat is natuurlijk als je met meerdere personen speelt. Alleen is de game ook helemaal bespeelbaar, maar zorgt het eerder voor frustrerende momenten als je net niet genoeg reflexen hebt om de juiste vorm op de juiste plaats te houden. Ook voor enkele uren na elkaar te spelen is de game niet ideaal, gezien je dan door quasi alle puzzels zit. Het onderweg spelen als je ergens moet wachten met kameraden is dan ook het meest ideale scenario om deze titel te verorberen. Het moment als je elkaar in een punt knipt om enkele ballonen neer te halen: het levert hilarische momenten op. De game heeft ook enkele versus-modi in petto, van basketballen of zelfs vechten tegen elkaar (degene die elkaar het eerst heeft opgeknipt is dan de winnaar) maar die kunnen de levensduur van deze titel niet gevoelig verlengen. Visueel gezien oogt de titel uiterst vrolijk, met felle kleuren en zotte gezichten die op je papieren creaties tevoorschijn komen. Maar voor de meeste vrolijkheid zorgt de game zelf met z’n eenvoudige, maar hilarische puzzels.

Snipperclips: Cut It Out Together! is een heerlijke puzzelaar die vooral als partygame onderweg geschikt is. Door middel van een simpele mechanic heeft de game geweldig leuke puzzels in petto die dan nog eens hilarisch worden als je ze speelt met een paar vrienden. Het uitknippen van elkaars personage levert fantastische momenten op als je ontdekt hoe je een level kunt voltooien, maar zoveel puzzels zijn er nu ook weer niet en de multiplayermodi zijn niet meer dan een extraatje. Qua levensduur moet je dus niet al te veel verwachten van de titel, maar gelukkig krijg je er een heel aantal hilarische momenten voor in de plaats. Tenzij je alleen speelt natuurlijk.

8.0