Zelda: Breath of the Wild review

Het leukste aan de lancering van een nieuwe console is niet de hardware waar we aan de slag mee mogen gaan, noch het likkebaarden bij de line-up van de titels die ervoor aan zitten te komen. Wél het spelen van de launch games die de console quasi moeten verkopen. In deze games zijn er enorm veel zweet, bloed en tranen van geluk gepropt en dat is bij de nieuwe Nintendo Switch niet anders. Zelda: Breath of the Wild is deze keer de system seller van dienst, al is de titel veel meer dan dat. Het is veruit een van de beste games die we al ooit gespeeld hebben, deze paar minieme paragrafen doen de titel dan ook absoluut geen eer aan. De oplossing? Haal ‘m zelf in huis, must-buy!

Een woord dat we nochtans niet vaak in de mond nemen, dat laatste, al is het deze keer zeker niet misplaatst. Grootste reden daarvoor is het kernwoord ‘vrijheid’ in Breath of the Wild. Je wordt namelijk losgelaten in het post-apocalyptische landschap van Hyrule dat met z’n pittoreske landschappen, feeërieke bossen en besneeuwde bergen het canvas vormt waar je je inspiratie op los kunt laten. Van de hoogste bergtoppen tot de diepste dungeons: alles in de hele spelwereld vraagt om ontdekt te worden en het feit dat je kunt gaan, staan en vliegen waar je wilt zorgt voor een spelervaring van jewelste. Al hang je daarvoor uiteraard wel vast aan een aantal factoren, ook al is de wereld van in het begin helemaal open en klaar om bestormd te worden. Belangrijkste zijn de weersomstandigheden. Niet alleen moet je rekening houden met een dag & nacht-cyclus, maar je bent in de game zowat de speelbal van Moeder Aarde die je kan vastklemmen met stormen en donders. Om je daarvoor te beschermen moet je dus geregeld nieuwe materialen maken om de koelste en warmste temperaturen te overleven.

Het geeft allemaal een heel realistische toets aan de game, iets dat ook terugkomt in het gebruik van zowat alle materialen in Breath of the Wild. Elk object heeft een bepaald materiaal dat kan reageren op tal van andere materialen, wat er dus op neerkomt dat je helemaal kunt losgaan wat uittesten betreft. Kortweg gezegd: als je denkt dat iets zou kunnen werken, dan werkt het waarschijnlijk wel. Een wip maken van een plank en een steen om je omhoog te katapulteren? Natuurlijk, waarom niet. Een boom in de fik zetten om je eten te roosteren? Geen probleem! De game laat je handje niet alleen los wat verkenning betreft, maar eveneens doorheen de hele gameplay. Het koken van voedsel is daarbij ook een hele belangrijke, gezien bepaalde snacks of vruchten je stats kunnen boosten door bijvoorbeeld beter bestand te zijn tegen pijlen.

Visueel gezien is de game erg fraai vormgegeven, al blijken de Switch en de Wii U niet krachtig genoeg om de game echt volledig tot z’n recht te laten komen op een grotere televisie. Framerates zakken regelmatig en bepaalde objecten laden maar traagjes in, waardoor we zouden aanraden om de titel in hun draagbare vorm te spelen. Qua geluid is de game zonder twijfel nagenoeg perfect, gezien die de sfeer danig doen kantelen naarmate je bepaalde gebieden binnengaat. Vrolijke deuntjes als je tussen de beesten dartelt worden grauwe tonen als je een grot verkent op zoek naar verborgen schatten en puzzels. Van die laatsten zijn er geweldig veel en maar goed ook, want ze blijken veruit een van de meest leuke dingen om te doen in Zelda: Breath of the Wild. Vaak leveren deze puzzels ook interessante tips op of introduceren ze bepaalde gameplay mechanicsa die je later - of bij de vele boss fights - nodig zult hebben om je doelen te bereiken.

Boss fights zitten vaak vernuftig in elkaar en leveren de leukste momenten op in de titel. De bazen zijn heel divers en schotelen je de leukste puzzels voor waardoor je ze eerder opzoekt dan vermijdt. Mocht je toch in een boss fights verwikkeld worden die net iets te pittig blijkt, dan kan je gerust weglopen om het later nog eens te proberen als je beter bent uitgerust. Want die uitrusting blijkt van cruciaal belang in de titel. Je Link beschikt naast z’n trouwe zwaard, speren en bijlen ook over een pijl en boog die de tijd kan vertragen om zo je tegenstanders sneller uit te dunnen. Ideaal als je een horde vijanden bestormd die je met een klap kunnen neerleggen of als je wapen het begeeft tijdens het midden van een gevecht. Inderdaad, voor het eerst in een Zelda-game moet je dus letten op de levensduur van je wapen en moet je ze geregeld inwisselen tegen een ander exemplaar. Een aanpassing, dat wel, maar wel eentje die het realisme van de game nog wat extra in de verf zet. Realisme dat je gerust met een korreltje zout mag nemen, want de eigenlijke plot van de titel speelt zich natuurlijk af in een verzonnen land waarbij je met Link op reis gaat naar de herinneringen die je aan prinses Zelda doen terugdenken. Een heerlijk opzet in een al even heerlijke titel.

Zelda: Breath of the Wild is een van de leukste games die we al ooit gespeeld hebben. De game draagt - ondanks z’n setting - realisme hoog in het vaandel waardoor het voor het eerst een Zelda-game is die erg volwassen aanvoelt en vooral: vrij. Dat laatste sijpelt in ieder aspect van de titel door, of het nu in de combat, puzzels, verkenning of quests is. Het opletten dat je wapens het niet te snel begeven is een heerlijke nieuwigheid, net zoals het voltooien van de -tig puzzels of quests waar je uren mee zoet zult zijn. De framerates - en in één adem de graphics - zijn niet even perfect, maar dat ligt echter aan de rekenkracht van de Switch en de Wii U waardoor we die niet kunnen zien als een negatief punt. In één woord dus perfect, wat een score oplevert die nog maar 3 keer is gebruikt op deze website.

10.0