Nintendo Switch review

Met de Switch bewijst Nintendo dat het weer eens de meest innovatieve speler op de markt is in het videogamelandschap. Meest succesvol is dan wel een andere prijs, maar daarmee gaan we de lancering van hun nieuwste console niet vergallen. En wat voor één! Het kleinood is de eerste echte modulaire console die het gemak van een handheld combineert met het intensievere aspect van een echte televisieconsole en pakt daarbij nog eens uit met alle aspecten die de Wii (en in mindere mate de Wii U) zo populair maakten. Het zou de vraag kunnen oproepen of de Switch nu kan concurreren met grote broers PlayStation 4 en Xbox One, maar wij vragen ons enkel af of Nintendo dat nu eigenlijk zélf wilt.

Nintendo’s Switch is in casu een tablet waarvan je het beeld - Wii U-gewijs - op elk moment naar je televisie kunt sturen. Twee bijgeleverde controllers - Joy-Cons - kan je samen vastklikken om een echte controller te vormen om op die televisie te spelen, maar kan je ook vastklikken aan je tablet om zo een handheld te vormen die je op de baan kunt nemen of zelf apart gebruiken als twee (of meer) verschillende controllers. Een revolutionaire vernieuwing, gezien het alle soorten spelers toelaat om met de Switch aan de slag te gaan: hardcore gamers, casual gamers en zelfs de allerkleinsten die hun autotrip in stilte kunnen spenderen. Dat is de Switch in theorie, maar hoe werkt het kleinood nu eigenlijk?

Wat eerst opvalt aan de Switch is z’n look & feel. Of je nu de Joy-Cons in huis haalt met de neonblauw en -rode of grijze afwerking, de twee controllers zien er fantastisch uit en liggen geweldig in de hand. De console zelf, de eigenlijke tablet, is uiterst dun wanneer je ‘m vergelijkt met de andere consoles of zelfs de Wii U-gamepad maar voelt erg robuust en aangenaam aan. Door z’n beperkte grootte en zwaarte weegt hij net genoeg om aan te voelen als een standaard tablet en lijkt het nooit alsof hij te zwaar weegt in je handen als je ‘m gedurende enkele uren wilt gebruiken. Zelfs de kleinste details op die tablet - zoals de manier waarop de Joy-Con in plaats klikt - ogen erg fraai en je merkt meteen op dat Nintendo deze console met de grootste zorg heeft vormgegeven. Iets dat we in mindere mate kunnen zeggen van de eigenlijke dock of Joy-Con Grip, die eigenlijk niets meer zijn dan enkele stukken plastiek die je console op plaats moeten houden.

Wanneer je de Joy-Con met de Grip verbindt creëer je de eigenlijke controller waarmee je op de televisie kunt (verder)spelen. Deze hybride controller heeft niets op de elegantie of souplesse van de DualShock of Xbox One controller, maar toch voelt hij wonderbaarlijk beter aan dan we hadden gedacht. Het ontbreken van een gamepad of echte triggers lijkt op het eerste zicht geen gemis, al vrezen we dat dit toch wel een gebrek gaat zijn als we AAA-titels à la Call of Duty op de console willen spelen. Daarvoor haal je beter een echte Pro Controller in huis, al is het maar omdat je de Joy Con niet kunt opladen als je ze gebruikt. Daarvoor moet je ze aan de tablet hangen of een Charging Grip in huis halen. De Joycon afzonderlijk gebruiken gebeurt ook erg natuurlijk en is vooral voor partygames een absolute meerwaarde. Hierbij moet wel gezegd worden dat deze op tijd van schrijven niet altijd alles even goed registreerde en je toch redelijk in de buurt moet staan van je Switch. Vooral dat eerste bleek bij het testen van enkele games een klein mankement, gezien je fouten beging die je niet bedoelde. Althans, we steken het daarop.

Het scherm van het tablet is ook van goede kwaliteit. De kleuren ogen er perfect op en is helder genoeg om in direct zonlicht te bekijken. De touch-functies zijn veel beter uitgewerkt dan die van de Wii U, waardoor we niet goed wisten hoe we liever op de Switch speelden: via de televisie of als handheld? De rekenkracht van de Switch koos echter voor ons, gezien deze helaas niet zo vergevorderd is zoals de PlayStation 4 of Xbox One. Ook deze generatie hinkt Nintendo dus achterop en dat is pijnlijk duidelijk in games die de 30fps niet halen of als je gedurende uren aan een stuk op de tablet wou spelen. Je kan namelijk maar zo’n 3 uur in totaal op je tablet spelen, minder als je games speelt op de hoogste kwaliteitsniveaus. Vooral op een grote televisie is het gebrek aan rekenkracht pijnlijk duidelijk, al valt dat laatste goed mee op de eigenlijke tablet. Vandaar dat we ook het gebruik van de tablet verkozen, al was het maar omdat er een ander gezinslid gelijktijdig op de tv zou kunnen zien.

Een ander probleem blijkt de opslagcapaciteit van zowel de game cartridges als de Switch zelf. Deze laatste kunnen niet zoveel informatie bevatten waardoor ze automatisch van mindere kwaliteit moeten zijn. Games digitaal downloaden is een mogelijke oplossing, maar de Switch zelf bevat maar 32GB aan opslagruimte. Het spelen van de Switch als handheld is misschien van korte duur, maar het opladen ervan duurt gelukkig niet bijster lang. Zo is het kiezen van een plaats bij een stopcontact een ideale manier om het spelen op de tablet heel wat langer te rekken. Al is het dan maar de vraag waar je het ding steekt: het is veel te groot om in je zakken te steken, wat het handheld-principe dan weer lichtjes onderuit haalt. Maar dat het verdomd fijn is om op te spelen? Dat is zeker.

Nintendo’s Switch is misschien geen console die het qua rekenkracht kan opnemen tegen de PlayStation 4, Xbox One of PC, noch kan de ‘controller’ het comfort van een echte evenaren, toch is het systeem met z’n modulaire aspect een absolute aanrader voor elke gamer. Het gemak waarmee je kan switchen tussen traditionele console en handheld is een verademing om te zien en vooral om mee te spelen. Over veel geheugen beschikt de Switch niet, maar dat euvel wordt weggewerkt door de innovatieve Joy Con die op tal van verschillende manieren kan worden ingezet. Ook de batterij kan niet veel aan, maar gezien je die snel kunt opladen is het slechts kwestie van een manier te vinden om aan stroom te voorzien. Zelf eens origineel zijn is dus de boodschap. Wij verwachten in ieder geval tal van toptitels te spelen op deze console, al is het maar de vraag of de echte AAA-titels voor een keer ook goed te spelen zijn op een Nintendo-console.

8.0