Far Cry 4 review

Met Far Cry 3 pakte Ubisoft uit met een topper van jewelste. Een prachtige setting, magnifieke gameplay en een geweldig verhaal zorgden ervoor dat de titel op deze website verkozen werd tot Game van het Jaar. Doordoen op dat elan doet Ubisoft nu met de volgende telg in de franchise, Far Cry 4. Deze game brengt ons naar de kille toppen van de himalaya, naar het mysterieuze land Kyrat. En laat het van in het begin duidelijk zijn: ook deze Far Cry 4 scoort op ieder vlak verdomd goed. Maak je dus maar klaar voor een fantastische reis die ieder van je zintuigen zal stimuleren, maar dan vooral die van protagonist Ajay Ghale.

Wat we vooral onthouden van de vorige titel is de nadruk op variatie, zowel qua setting als dingen om te doen. Ook hier is dat niet anders, gezien je zowel op rotsen zal moeten klauteren om schatten te vinden, gijzelaars moet redden uit benarde situaties, zuurstofmaskers en sneeuwscooters moet zien te stelen om te overleven, kaarten moet verzamelen, moordenaars opsporen… Er gaat geen seconde voorbij in het pittoreske Kyrat of je weet wel twintig dingen om te doen. Het bevrijden van outposts – een van onze favoriete bezigheden in Far Cry 3 - is ook hier aanwezig en op verschillende manieren verbeterd. Zo is er een nieuwe vijand, the Hunter, die zelf stealth gebruikt en dieren tegen je op kan zetten. Dat maakt deze puzzels nog extra moeilijk, waardoor je nog harder zult moeten nadenken. Bovendien kunnen vijanden op ieder moment een verloren outpost proberen heroveren, waardoor je alles moet laten vallen om tot hulp te snellen. Ook bij de missies zul je op tijd en stond flink wat moeten improviseren, wat tot enkele fantastische momenten kan leiden.

De grootste vernieuwing van deze titel is echter de implementatie van een verbeterde co-op. Terwijl Far Cry 3 het hield op enkele afgehaspelde missies, laat Far Cry 4 je toe om de hele campagne aan te pakken in coop. Dat zorgt niet alleen voor hilarische situaties – je partner op een olifant zien afstormen naar een groepje vijanden – maar voegt een extra element toe op het tactische vlak. Vijanden met veel lawaai afleiden om je partner de rest stil te laten afmaken is een verademing. Er is een level editor aanwezig om zelf outposts te creëren waardoor het spelplezier met twee nooit echt kan ophouden. Wie nog meer multiplayer-geweld wil ervaren, kan zich verdiepen in de competitieve multiplayer. Deze laat tien spelers toe om tegelijkertijd het slagveld te betreden en het moedigt verschillende speelstijlen aan.

Gameplay-gewijs speelt deze titel zowat hetzelfde als Far Cry 3. Je dient dieren neer te leggen en te villen om upgrades vrij te spelen, vijandelijke territoria veroveren maken fast-travel punten en zijqueestes voltooien zorgen voor een hele hoop cash. Alles speelt XP vrij waar je je Ajay mee kunt opwaarderen, al lijken de meeste van deze upgrades rechtstreeks overgenomen van Far Cry 3. Het verhaal zelf is dat niet, maar bevat heel wat memorabele missies die de historiek van de protagonist en z’n familie uit de doeken doet en wat dieper ingaat op de blonde slechterik Pagan Min. Een van de slechtste punten aan deze titel is echter de voorstelling van al z’n personages. Deze voelen erg apathisch aan, waardoor je eigenlijk nooit echt geïnteresseerd in het verhaal rolt.

Far Cry 4 combineert een fantastische setting met een al even fantastisch verhaal. De minder goed uitgewerkte personages zijn de enige misstap van de titel, gezien de implementatie van een beter multiplayerluik ook een schot in de roos was. De vrijheid waarmee je door het pittoreske Kyrat kunt ronddartelen en de flexibiliteit die je aan de dag moet leggen, maken van deze titel ook deze keer een gigantische Game van het Jaar-kandidaat.

9.2