Call of Duty: Advanced Warfare review

Hoewel het internet enorm verdeeld is over Call of Duty en de spelers ervan vaak niet als 'echte' gamers worden bestempeld, kunnen we onze adoratie voor de franchise niet onder stoelen of banken steken. Met net geen volledige maand op de teller van Black Ops 2 is het altijd reikhalzend uitkijken naar een nieuwe telg in de franchise. Dit jaar krijgen we Advanced Warfare op ons bord geserveerd, een nieuwe Call of Duty die nog futuristischer is dan z'n voorganger. De game brengt ons naar het Amerika van 2054 en steekt ons prompt in een Exo-suit, waardoor dit misschien wel de snelste en - durven we het? - beste Call of Duty ooit is.

Iets dat je ook van een Call of Duty kunt verwachten is een van de pot gerukte plot waar je maar weinig van lijkt te verstaan. Dat is traditiegewijs ook hier niet anders, al worden er hier vaak parallellen getrokken met de werkelijkheid. Zo wordt het Amerikaanse interventionisme op de korrel genomen en krijg je, onder het zoete stem van topacteur Kevin Spacey, tal van informatie mee over massavernietigingswapens. Wat het ook zij, het eerste dat meteen opvalt bij deze Call of Duty is dat de graphics van fe-no-me-nale kwaliteit zijn. Iedere gelaatstrekking wordt uiterst fijn gedepikeerd, al kan dat niet worden gezegd van de intermenselijke relaties in de titel. Zo lijkt het alsof jeugdvrienden elkaar voor de eerste keer lijken te ontmoeten. Ook de plot wordt op een enorm rare manier afgesloten waardoor je met nog meer vragen zit opgezadeld dan toen je er net aan begon.

Diezelfde campaign speelt op eenzelfde manier als eerdere edities, met missies die uiterst lineair zijn en je op een bepaald punt in een auto moet rondrijden, stealthgewijs moet sluipen en moet wegvluchten voor inkomend gevaar. Been there, done that, zul je - met recht - denken, al heeft ontwikkelaar Sledgehammer wel enkele verrassingen in petto. Zo zijn er bepaalde momenten in de missies waar je puur instinctief op reageert, terwijl die vroeger als quick time event of als niet-interageerbaar stukje op je beeld zouden verschijnen. Bovendien kan je sommige missies - het stealthlevel met stip op één - op verschillende manieren aanpakken. Daar heb je een uiterst ruim arsenaal voor ter beschikking, met Threat Grenades die vijanden door muren kan verschalken en laser weapons die doorheen armor kunnen branden.

De grootste vernieuwing in Call of Duty: Advanced Warfare is echter de implementatie van de Exo suit. Niet alleen in de single player - al is het daar jammer dat je daar niet al je mogelijkheden in ieder level kunt gebruiken - maar vooral in de multiplayer. Deze brengt een nieuw aspect aan iedere multiplayermatch, zeker gezien het pak uiterst intuïtief blijkt te werken. Zo kan je heel snel wegboosten en kogels ontwijken, waardoor je vijanden je nog moeilijker kunnen vermoorden - en vice versa. Dat maakt dat iedere kill nog meer voldoening geeft en je de matches dus intenser beleeft. Zo kan je snipers makkelijk ontwijken door over het slagveld te dashen en 'm met je boost proberen verschalken. Helaas zorgt dat er ook voor dat de authentieke Call of Duty-ervaring misschien wat verloren gaat, al zijn er enkele game modi beschikbaar waar je niet kunt rekenen op je exo-suit.

Daarnaast bevat de game nog enkele extra's. Zo heb je enkele slots vrij op je exo suit dat je naar eigen geuren en kleuren kunt invullen (met bijvoorbeeld onzichtbaarheid, extra snelheid, meer health...), maar krijg je ook tijdelijke perks à la dubbele XP. Dat, gecombineerd met het Pick 13 systeem, zorgt ervoor dat deze Call of Duty: Advanced Warfare uiterst aanpasbaar is en misschien wel het beste klassensysteem bevat dat we al in een shooter hebben gezien. Het feit dat je een wapen kunt uittestten vooraleer het in je loadout te verwerken is dan ook een gouden zet. De maps zijn dat evenzeer. Die zijn deze keer wat meer in de hoogte gebouwd, zodat je je exo-suit optimaal kunt gebruiken in het verticaal schietgeweld. Naar oude gewoonte heb je naast de single player en multiplayer ook nog een derde optie, en dat is deze keer Exo Survival. In die modus krijg je een allegaartje op je afgestuurd en dien je de waves simpelweg te overleven door een beroep te doen op de krachten van je exo suit. Het ene moment verdedig je jezelf tegen honden, om daarna grote robotten af te maken.

We winden er geen doekjes om: Call of Duty: Advanced Warfare is slechts erg middelmatig. De exo-suit is een fijne toevoeging aan de reeks en de krachten waar dat pak over beschikt worden fantastisch geïntegreerd in de single- en multiplayer. Een mes dat aan twee kanten snijdt, gezien de implementatie van dat pak niet te slikken is in de multiplayer. De game is een allegaartje geworden van tal van verschillende features, waardoor het uiteindelijk een mengelmoes is die we niet doorgeslikt krijgen. De fijne visuals kunnen daar helaas niets aan veranderen.

6.0