Sherlock Holmes: Crimes & Punishments review

Het ijzer smeden als het heet is, heet dat. Tegenwoordig is er geen populairder fictief personage dan Sherlock Holmes. De Britse detective speelt de hoofdrol in twee waanzinnig goed bekeken televisieseries (het Amerikaanse ‘Elementary’ en het Britse ‘Sherlock’) en dus is een videogame rond het personage van schrijver Arthur Conan Doyle dan ook niet onlogisch. De game is alweer de zevende in de Adventures of Sherlock Holmes-serie, maar gooit het ten opzichte van z’n voorgangers over een heel andere boeg. Al blijven de mysteries en intriges nog altijd de centrale focus van de game.

Te beginnen bij de hele look en feel van de titel. Wie al eens een Sherlock-game, -serie of -film heeft bekeken, zal daar ongetwijfeld elementen van terugvinden in deze Sherlock Holmes: Crimes & Punishments. Watson’s persoonlijkheid lijkt zo overgenomen uit de films met Robert Downey Junior in de hoofdrol, Sherlock’s relatie met z’n broer Mycroft dan weer uit de BBC-reeks Sherlock en zijn typische hoed en pijp ken je dan weer uit de aloude verhalen. Doordat iedere generatie op deze manier zijn of haar link kan leggen met de detective, voelt dit voor iedereen even leuk en vertrouwelijk aan. Qua visuals moet je niet het allerbeste verwachten van deze titel, al komt de game tijdens de cutscenes en face-to-face interviews wel vrij aardig uit de hoek. Die interviews zijn trouwens hét orgelpunt van deze titel, gezien ze de psyche van Sherlock wonderwel naar voren kunnen laten komen.

Wie Sherlock zo’n beetje kent en volgt, weet dat de man op zeer korte tijd enorm veel informatie over een verdachte of andere persoon kan vergaren. Ook in deze game is dat het geval, al heb je daar door een fantastisch mechanisme wat meer tijd voor. Tijdens het interviewen kan je de tijd vertragen om via kenmerken van de verdachte meer te weten te komen over diens gemoedsrust. Hoe meer je ontdekt, hoe meer vragen je kan stellen en dus hoe beter je het interview kunt voeren. Wie merkt dat zijn gesprekspartner wat meer zweet dan normaal, zich niet heeft geschoren of wallen onder zijn ogen heeft, kan al snel besluiten dat de verdachte moe is. De vraag die je dan als volleerde detective moet stellen is: waarom?

Dat is namelijk nog zo’n ijzersterk punt aan deze titel: hij houdt je niet aan je handje vast. De game laat je echt nadenken over de zaak en wie dat niet doet zal snel inzien dat dat niet zonder gevolgen blijft. Je kan namelijk tot een resem conclusies komen, waarvan de meesten fout zijn. Dit is een verfrissend gameplay-element dat er voor zorgt dat je steeds alert blijft. Omwille van deze redenen dachten we tijdens het spelen dan ook vaak aan L.A. Noire, een compliment waar deze titel trots op mag zijn.

Toch is niet alles van een even hoog niveau als de gameplay. Zoals gezegd zijn de visuals niet altijd even fraai, zeker gezien er heel wat technische foutjes in de game zijn geslopen en soms ingestoken. Zo zijn de onzichtbare muren meer regel dan uitzondering. De game werkt bijster lineair en wil je dan ook op één pad houden. Iets dat vaak zelfs letterlijk wordt genomen, gezien we soms niet van het pad kónden afwijken. De ondermaatse lighting van de game - iets waar we normaal nooit over zouden struikelen - zorgt er ook voor dat je constant uit de sfeer wordt getrokken, iets waar de tegenvallende framerates ook hun duit in het zakje voor doen.

Wie Sherlock Holmes: Crimes & Punishments in huis haalt, ontdekt een game met twee kanten. Enerzijds is de gameplay ijzersterk, gezien je echt als Sherlock Holmes leert denken en dient te letten op minuscule details van je gesprekspartner. Anderzijds is de game technisch lang niet perfect en dien je naast lange wachttijden ook tal van onzichtbare muren te verdragen. Wie die mankementen echter door de vingers kan zien, is uren zoet met deze titel.

7.5