Metal Gear Solid V: Ground Zeroes review

We schieten de kogel maar meteen door de kerk: voor de echte Metal Gear Solid-fans is deze Ground Zeroes geen volwaardige titel. Lange cutscenes worden angstvallig ontweken, net zoals bombastische bossfights die je met veel plezier enkele keren na elkaar aanpakt omdat ze te moeilijk bleken. Wat eveneens wordt ontweken is een game die langer duurt dan twee uur, al kan je die wél met veel plezier enkele keren na elkaar uitspelen. Wat overblijft is een titel die enorm fijn is om te spelen, maar die veel te snel aan z’n eind komt. Logisch ook, gezien dit slechts als voorproefje moet dienen voor het échte werk: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

Qua plot is dit wel wat je van een echte Metal Gear titel kan verwachten: politiek, drama en spionage. Toch voelt dit echter niet aan als een typische Metal-game: de toon is grauwer, grafisch gezien is alles veel donkerder. Een schril contrast met de haast cartooneske Metal Gear zoals je die sinds enkele jaren kent. Sterker zelfs: gratuit geweld voert de plak – zeker naar het einde toe -, waardoor je soms ongemakkelijk naar je scherm zit te staren. Een slechte zet van bedenker Hideo Kojima, die hier duidelijk een soort emotioneel moment mee wil creëren, maar die uiteindelijk enkel z’n machogedrag tentoonstelt. Fans van de serie zien dit misschien met lede ogen aan, al moet die lijdensweg dus niet lang te duren. Wie doorheen de missies crost ziet na een uurtje al de credits over z’n scherm rollen, wie tijd neemt om alles te verkennen ziet die na een drietal uur verschijnen.

Iets wat we wél toejuichen is dat er is afgestapt van de lineaire verhaallijn. De game speelt zich af in de US Naval Prison Facility, die fungeert als een kleine sandbox. Grafisch gezien is dit niet de meest variërende setting, maar de hopen containers en open industrieterreinen kunnen ons toch enkele momenten aan het scherm gekluisterd houden. Mooi ziet het er wel uit, gezien de game echt wel laat zien wat je next-gen-console in z’n mars heeft. Het is dan ook aardig om de gevangenis te verkennen en steeds nieuwe dingen te ontdekken. Leuk daarbij is dat het tijdstip wanneer je dat doet van belang is gezien je makkelijker wordt opgemerkt als je overdag doorheen de gevangenis zit te waden.

Dat de game niet helemaal aanvoelt als de typische Metal Gear-game voel je constant doorheen het hele spelverloop. De game houdt de spanningsboog enorm hard gespannen waardoor het vaak voelt al ware je een titel à la Resident Evil of Slender aan het spelen. De verbeterde AI draagt daar ook aan toe: wie op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt zal ondervinden dat het bijster moeilijk is om een schuilplaats te vinden, gezien de vijand op werkelijk de kleinste beweging reageert. Dat kan frustrerend overkomen, maar wie door die frustratie heen kan bijten ontdekt een pittige game die enorm voldoenend werkt als je eindelijk doorheen zo’n stuk bent gekomen.

Nieuwe gadgets maken ook hier hun opwachting, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een verrekijker waarmee je Crysis-gewijs vijanden kunt markeren om hun bewegingen te achterhalen. Je iDroid stuurt dan weer informatie naar je map waardoor je steeds de laatste updates binnenkrijgt. Zoals steeds kan je ook deze keer de hele game aanpakken door met je geweren in de aanslag rond te lopen, maar de game komt pas echt tot z’n recht als je ‘m speelt zoals het hoort: in de schaduw, als een ninja wachtend om je vijand te liquideren. Deze aanpak bepaalt trouwens de score die je aan het einde van iedere missie haalt, dus voor de trophy/achievement-hunters is dit duidelijk the way to go.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is een atypische Metal Gear Solid-game geworden. Daar is normaliter niets mis mee, al missen we toch de diepgang van eerdere titels alsook de minder harde, ruige sfeer die er over de hele game gelakt is. Toch is lang niet alles slecht, zoals het gebruik van je iDroid of het hanteren van een heuse sandbox-map. De verbeterde AI zal overigens heel wat gamers frustreren, maar wie de game in stealth aanpakt zal dat zeker en vast een pluspunt vinden.

8.0