The Lego Movie: Videogame review

Of je nu kinderen hebt of niet, je kan er tegenwoordig niet om heen: de Lego Movie. De film, waarin de lotgevallen van Emmet, een eenvoudige constructiewerker, centraal staan zorgt internationaal voor heel wat furore. De kans is dan ook bijzonder groot dat je spruit of jezelf verknocht zullen raken aan deze pittoreske langspeelfilm. Het zou echter Lego niet zijn mocht er ook rond deze film geen game gemaakt worden in de typische speelse blokjesmanier zoals we die al reeds enkele jaren kennen. Zo geschiedde: The Lego Movie: Videogame.

In zowat alle Lego-games krijg je steevast enkele levels geserveerd die volledig in de sfeer van de oorspronkelijke film of serie gedrenkt zijn. In tegenstelling tot die formule, die de franchise al jaren trouw is, is ervoor gekozen om de hele film na te spelen in deze game. Dat levert dus voor geweldig veel spoilers op voor de mensen die van plan waren de film nog te zien, al kan het ook voor een interactieve film-ervaring zorgen die je slechts in een handvol games kunt ontwaren. Het verhaal van Emmet die doorheen feëerieke landschappen dient te reizen en tal van personages ontmoet (Batman!) lijkt dus meteen een geweldig opzet voor een fijne videogame. Op papier welteverstaan.

De realiteit is namelijk een bittere pil om door te slikken. In tegenstelling tot zowat alle vorige Lego-games is deze volledig opgebouwd rond het hele Lego-universum. Dat maakt dat je die vrolijke reality shift uit vorige titels niet kunt ontwaren. Batman’s Gotham City of Jack Sparrow’s Black Pearl hadden in de verste verte niets met Lego te maken, hét element dat deze games net zo leuk en vrolijk maakt. De grappen en grollen die je dus in deze titel krijgt geserveerd voelen dan ook minder vreemd aan dan in vorige edities, maar daarom ook minder grappig. Bovendien hebben de ontwikkelaars enkel ideeën uit de film kunnen puren, in tegenstelling tot de mythologie van Tolkiens The Lord of the Rings bijvoorbeeld.

Dat laatste wordt tevens kracht bijgezet door de duur van de game. Terwijl de film afklokt op een negentig minuten, wordt diezelfde plot ervan uitgerafeld in een game van zo’n zeven uur lang. Omdat de game zo gebaseerd is op de film, voelen de cutscenes dus minder fris aan en door wat geknip hier en daar minder grappig. Wél leuk zijn dan weer de gebruikelijke controls en visuals. Nog steeds is het de bedoeling om alles in levels kapot te meppen en noppen te verzamelen. Voor sommigen zal dit enigszins vervelend aanvoelen (weeral hetzelfde?), wij zagen er echter geen graten in en deden dit met even veel bravoure als titels van enkele jaren geleden.

Gelukkig zijn ook de goudklompjes van de franchise nog aanwezig. Zo is er ook deze keer een geweldig aantal leuke personages bij elkaar gezocht, gaande van Gandalf tot Wonder Woman en Superman. Met een extra speler erbij is het uiteraard nog leuker, al zal deze game vooral voor de kleinsten weggelegd zijn. Deze titel mist namelijk het verslavende element om te blijven doorspelen als hardcore gamer, waardoor je al snel de moeite niet meer doet om levels te ontdekken of nieuwe plekken probeert te ontdekken. De constante herhaling begint eindelijk sleet te vertonen op de serie zo blijkt.

The Lego Movie: Videogame is minder verslavend en uitdagend voor de doorgewinterde Lego Games-fanaat. De kleinsten die wild staan van de film zullen zich met volle overgave storten op deze titel, al is daar ook de kous mee af. De game valt de hele tijd in herhaling (zeker als je de film al hebt gezien) en breidelt de plotlijn zo dun uit dat die na verloop van tijd gewoon knapt. De controls en visuals zijn zoals steeds nog zeer leuk, al is de band die je had met vorige series hier volledig zoek en – bijgevolg – ook minder leuk.

6.5