The Lego Ninjago Movie Video Game review

De Ninjago-franchise klinkt misschien niet zo aantrekkelijk als die van een Batman of een Star Wars, maar dat de ninja-serie wel degelijk heel wat kinderharten wist te scoren bewijzen de bezoekerscijfers van de Ninjago-film in de cinemazalen. Een typische LEGO-make-over was dan ook de volgende logische zet, al bleef maar de vraag of de machine van TT Games ook hiervoor op volle toeren kon draaien. Centraal staan de verhalen van de Ninja’s en hun meester Wu, die het tegen de slechte Garmadon opnemen. Missies worden afgewisseld door clips van de film zelf, wat het voor de fans van de film uiterst herkenbaar maken. Maar ook voor de gamende Lego-fanaat is de game een uiterst hapklare brok.

Aan de succesformule is er niets gewijzigd: alles uit de Ninjago-wereld bestaat uit de gekleurde blokken van het Deense speeldgoedconcern, waarbij je zowat alles in elkaar kunt meppen, om het vervolgens weer op te bouwen om zo – meestal makkelijke - puzzels op te lossen. Anders dan de meeste typische Lego-games heb je in deze Ninjago-titel een combosysteem waarmee je een score vermenigvuldiger kunt opbouwen bij het verschalken van je vijanden. Dat combosysteem zit trouwens vrij aardig in elkaar, met een RPG-achtige leveltechniek waarbij je punten kunt investeren in het uitwerken van je moves. Die hebben allemaal een chique ninja-naam, al levert dat hier en daar – vooral voor de kleinsten – kopzorgen omdat je vaak niet juist weet wat je nu zit op te waarderen. Het is dan ook maar een leuke extra, maar ook niet meer dan dat en zeker geen waarmee deze Lego-titel lang zou nazinderen.

Nee, dan liever de manier waarop Lego Ninjago je minder verplicht om alle levels tig keren opnieuw te spelen om alles vrij te spelen. In deze game is het gebruik van personage-specifieke krachten tot een minimum beperkt, waardoor je vaak alle geheimen (zoals gouden blokken) in één keer kunt verzamelen. Goed nieuws voor de ene Lego-fan, minder goed nieuws voor de aficionado die graag die levels herspeelt. Qua gameplay is er ook wat aan de machine gesleuteld, gezien het platformen en rondbewegen heel wat soepeler verloopt dan enkele voorgangers. Ook enkele nieuwigheden bij de multiplayer, want daar heb je naast de traditionele co-op ook een Battle Arena met enkele modi waar je het tegen AI of vrienden kunt opnemen. Standaardmodi zoals Capture the Flag zijn er, maar ook Mystic Bounty waarbij je als eerste heel wat orbs moet zien te verzamelen. Een leuke toevoeging, al mocht er gerust even veel aandacht naar de technische kant zijn uitgegaan. De game gaat gebukt onder tal van lange laadtijden, wat het tempo niet alleen verschrikkelijk hard onderuit haalt, maar ook nog eens heel wat frustratie veroorzaakt in een anders bijster leuke titel.

Lego Ninjago spreekt zowel fans van de serie als fans van de Lego-games aan. Je hoeft dan ook geen Ninjago-fan zijn om optimaal van deze game te genieten, of tal van game-uren in je vingers te hebben om goed met het spel overweg te kunnen. Het verhaal is misschien niet het beste dat we in een Lego-game gezien hebben, maar qua gameplay en graphics behoort het zeker wel bij de top. De paar aanpassingen die je krijgt geserveerd (soepelere gameplay, de implementatie van een multiplayer-arena en het levelsysteem) zijn stuk voor stuk aardige toevoegingen, maar dragen niet echt veel bij aan de succesformule van ontwikkelaar TT Games. Laadtijden zijn veel te lang, al is dat slechts een kleine misstap in een anders aardige titel.

7.0