WRC 7 review

2017 is een absoluut topjaar voor fans van rallygames (denk maar aan het heerlijke Dirt 4 of de opkomende Project Cars 2 als absolute hoogtepunten), al belooft het met de lancering van WRC 7 nog straffer te worden. De titel is het officiële spel van het 2017 FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP. Een team van 50 man heeft samengewerkt om van deze editie de beste totnogtoe te maken; de nieuwste teams, auto’s (en bestuurders) zijn samen met de laatste WRC–tracks geïntregeerd in dit dynamisch racespel. En hoewel dit spel beter is dan zijn voorganger - en op veel plaatsen tal van verbeteringen heeft ondergaan - blijven sommigen aspecten helaas slecht scoren.

De gameplay is in WRC 7 een van de sterkere eigenschappen (het blijft immers de main-purpose). Zoals bij de meeste racegames begin je als een echte amateur waardoor het lijkt dat je geen (of weinig) ervaring hebt en vaak uit de bochten vliegt. Door het ontbreken van een tutorial duurt het jammer genoeg ook enige tijd vooraleer je de basis ietwat onder de knie hebt. Eens je deze te pakken hebt, is het echter een koud kunstje om met de auto te doen wat je wilt. Door de remknop zachtjes in te duwen verhoog je de controle over de wagen terwijl je wordt bestraft als je niet doordacht omspringt met de rem of gas. Op je dak of zij belanden zal dan ook in het begin eerder schering en inslag zijn dan een uitzondering. Hierdoor zal het ook enige tijd duren voor je het je tegenstanders lastig kunt maken. Wanneer je echter, naarmate het spel vordert, doorhebt dat het loont om meer en meer naar je navigator te luisteren, zullen de circuits makkelijker zijn om ze te beheersen. En dat draagt dan nog meer bij tot dat heerlijke realistische gevoel waar we deze games stilaan mee vereenzelvigen.

Al word je jammer genoeg soms pijlijk geconfronteerd met de realiteit dat het slechts een spel is. Reden daarvoor zijn de ondermaatse graphics. WRC is nooit een absolute parel geweest, maar we hadden het gevoel dat de vorige editie er net iets gepolijster uit zag. Dit is vooral te merken in de achtergronden, want de wagens zelf zijn gelukkig wel met de nodige pixelaandacht gesoigneerd. De carrièremodus blijft de meest interessante modus bij uitstek. Hierin begin je als een rookie die start in de WRC junior-reeks en die via de WRC2 uitgroeit naar een doorgewinterde prof. De WRC junior- en WRC2 reeksen zijn - gelukkig - een stuk korter dan die van de professionelere WRC (hier draait het immers om toch?) maar het duurt op zich nog een tijdje om ze volledig uit te spelen. Een belangrijke aspect hierbij is het intact houden van je wagen. per heat heb je immers slechts 45 minuten om je wagen af te stellen en te repareren. Het niet-herstellen van cruciale onderdelen kan leiden tot tijdverlies - en dus kostbare punten in het klassement. Een extra leuke toevoeging is de split-screen - tegenwoordig niet alom tegenwoordig in racegames - maar vooral een online multiplayerluik. Deze ontbrak immers ook bij de vorige edities, waardoor het nog leuker is om je skills te testen gezien de AI - die nochtans goed onderbouwd blijken - soms net iets te voorspelbaar zijn bij momenten.

WRC7 is meer dan een verdienstelijke poging om de harten van menig rallyliefhebber te veroveren. Het uitblijven van de tutorial blijft een serieus minpunt alsook het volledig uitspelen van de kleinere juniorklassen. Het spel zal de concurrentie moeten aangaan met de grote kleppers en daarom is het dan ook maar de vraag of ze hierin zullen slagen. Toch heeft de game genoeg troeven op tafel gelegd om mee te dingen voor de gouden plak, waaronder uitstekende gameplay en een liefde voor techniciteit, al mogen de verschillende modi en vooral de graphics een extra likje verf krijgen om echt te overtuigen.

7.1