Final Fantasy XV review

Op de valreep van 2016 pakt ontwikkelaar Square Enix nog uit met een game die een duidelijke gooi doet naar de titel Game van het Jaar. Final Fantasy XV, de vijftiende hoofdtitel in de franchise voor wie geen Romeinse cijfers kan lezen, zit boordevol content, innoverende ideeën ten opzichte van voorgangers en ziet er simpelweg fenomenaal uit. Het zorgt voor een game waar je je gerust de rest van het jaar in kunt verliezen, zonder dat je ooit iets zult moeten doen dat saai is of je al een keertje gedaan hebt. Dat betekent niet dat de game helemaal vlekkeloos is, al moet je een verdomd pietje precies zijn om je daar aan te ergeren.

Final Fantasy XV brengt je naar de uitgestrekte - en vooral adembenemende - wereld van Lucis. Uitgestrekt is zelfs nog veel te bescheiden omschreven, want de tijd die je spendeert aan het rijden naar een volgende locatie kan al snel langer dan een uurtje duwen. Reden daarvoor is vooral ook het feit dat er zoveel te beleven valt in deze wereld. Dan hebben we het niet alleen over het rijkgevulde verhaal en de zijmissies, maar ook races, inzetten op wedstrijden in een arena of zelfs vissen. Dat allemaal doe je in de huid van protagonist Noctis en z’n kornuiten Gladiolus, Ignis en Prompto. Geen bende die bij elkaar is moeten troepen in functie van het verhaal, wel een echte vriendengroep die op elkaar zijn ingespeeld en dat in ieder aspect van het verhaal laten zien.

Een van de duidelijkste manieren waarop dat gebeurt is bij de combat. Final Fantasy XV is afgestapt van het typische turn-based systeem dat je bij de franchise verwachtte, en trekt volop de kaart van real-time combat. Dat betekent dus dat het tempo veel hoger ligt, en je nog meer in de game wordt getrokken. Op tijd een aanval afblokken en ontwijken om vervolgens zelf met een zwaardere aanval uit te pakken: je hebt het allemaal al eens gezien in -tig andere games, maar simpelweg het feit dat je het in een Final Fantasy-game doet oogt allemaal erg vernieuwend. Ook omwille van het feit dat je team tijdens die combat dus erg fraai samenwerkt. Je drie AI-vrienden staan hun mannetje in elk gevecht en zijn een duidelijke meerwaarde. Toch kan je hen bij nood commanderen om een vijand aan te pakken, maar zelf komen ze je verlossen in nood als dat nodig zou zijn. Veruit het leukste om uit te voeren is een team-aanval, gezien de animaties daarbij prachtig zijn vormgegeven. Doorheen de game heb je steevast het gevoel dat je deel uitmaakt van deze groep vrienden, zeker omdat ze elkaar tijdens het gevecht van de grond helpen en af en toe een mopje naar elkaars hoofd slingeren.

Elk lid van je team beschikt over z’n eigen sterktes, maar jouw Noctis is meer een all-round type waardoor je zelf je speelstijl kunt ontwikkelen. Hierbij is er ietwat minder goed nieuws voor de gamers die vooral met spells wouden vechten, gezien die minder sterk zijn uitgewerkt dan de rest van de game. Je beschikt namelijk over slechts drie elementen (vuur, ijs en donder) en hoewel je die ietwat kunt tweaken (bijvoorbeeld een healing-kracht toevoegen aan een vuur-aanval) bleven we bij de spells wat op onze honger zitten. Ook de combat kon hier en daar wat beter uitgewerkt worden, want we hadden vrij snel door dat het indrukken van één block- of aanvalknop genoeg bleek om je gevechten zonder al te veel kleerscheuren door te komen. Summon spells zijn ook hier uiteraard van de partij, maar die kan je slechts sporadisch oproepen. Dat is misschien een minpunt omdat die aanvallen vaak het coolste zijn, maar echter wel een pluspunt omdat ze erg veel schade berokkenen en de game anders té makkelijk zou zijn. Ook het feit dat het zo’n zeldzaamheid is zorgt ervoor dat je altijd met verbijstering naar je scherm zit te kijken.

Zoals gezegd is de wereld van Lucis enorm uitgebreid, en dat zorgt voor nog meer interactie met je team. Je bent namelijk erg vaak op de baan (of het nu te voet, met de auto of een gehuurde Chocobo is) en lang onderweg. Van die tijd maken je vrienden gebruik om meer te vertellen over zichzelf, verhalen te vertellen of grapjes te maken. Dat is overigens niet gescript op bepaalde momenten, waardoor het echt aanvoelt alsof je een road trip aan het maken bent met enkele kameraden. Dat laatste mag je ook letterlijk nemen, want je zult rekening moeten houden met de benzine in je wagen, het regelen van een slaapplaats ’s nachts of het vullen van de magen van je vrienden. Dat lijkt misschien nu veel geregel, maar Final Fantasy kan het met zo’n gemak verpakken dat het na -tig uren nog altijd niet verveelt.

Visueel gezien is Final Fantasy XV veruit een van de meest verbluffende games van het moment. Graphics zijn om bij te likkebaarden en zelfs de meest simpele vijanden zijn met zo’n detail vormgegeven dat je het haast erg vindt om ze zo snel in de pan te hakken. Lucis bevat enorm diverse plaatsen, van afgelegen metropolen tot baanrestaurants uit de jaren ’50 tot diepe grotten - waar je de leukste boss fights hebt! - en vervaarlijke bergen. Het is dan ook jammer dat die diverse wereld niet helemaal in het verhaal wordt betrokken. De missies uit het hoofdverhaal zijn namelijk vrij lineair en doen quasi nooit beroep op het open karakter van de wereld. Afwijken van je pad in zulke missies om extra’s te ontdekken kan je dus quasi nooit doen, waardoor het erg abstract aanvoelt in deze nochtans open titel. Nee, dan liever de talloze zijmissies die je van hot naar her sturen en je de wereld laten ontdekken.

Final Fantasy XV is een van de leukste Final Fantasies die we al ooit gespeeld hebben. Het is veruit de mooiste en de grootste, al laat het verhaal hier en daar wat steken vallen omdat het open karakter van de titel dan met de voeten wordt getreden. Het veranderen van turn-based combat naar een real-life versie bleek een gouden zet, want het tempo van de titel wordt hierdoor nog meer omhoog getrokken. Die combat zet ook nog eens de vriendschap tussen de protagonisten in de verf, een vriendschap die veruit de grootste troef blijkt in deze Final Fantasy XV. Een heerlijke titel om uren, dagen, weken aan te zitten.

9.1