Far Cry 5: Hours of Darkness DLC review

Far Cry 5 bleek andermaal weer een schot in de roos voor Ubisoft. Het goudhaantje van het gamesconcern ging met sprekend gemak een aantal miljoen keer over de toog en de positieve kritieken - ook op deze website - bleven niet uit. Dat er een season's pass met enkele nieuwe lappen DLC ging zijn was al lang voor de release bekend, maar nu kregen we eindelijk dat langverwachte eerste stukje nieuwe content geserveerd. In Hours of Darkness plukt de game ons weg van de vertrouwde Americana-omgeving en worden we in de anti-Amerikaanse omgeving gedropt: het Vietnam in de jaren '55-'75. Als Amerikaanse soldaat moet jij het in een omgeving zien te redden die tjokvol Vietcong zit, op zoek naar een uitweg temidden een hel vol napalm, wilde beesten en Aziaten die je scalp willen. Niet slecht!

Bijster veel informatie krijg je niet bij de start van de DLC, op enkele beelden na die je uitleggen hoe de onderlinge relaties tussen onze protagonist en z'n kompanen in elkaar zitten. Na een korte cutscene - die overigens pico bello zijn vormgegeven - beland je als krijgsgevangene in een Vietnamees kamp omdat je helikopter werd neergehaald door je gijzelnemers. Vanaf dan schroeft de game het tempo gevoelig op, en ren je voor de kortste keren voor je leven doorheen een dichtbebladerde jungle, op zoek naar het evacuatiepunt én terwijl je de sluwe Vietcong ontwijkt. Dat evacuatiepunt bereiken is zowat je enige doel in de DLC. Wie er snel een eind aan wil maken kan dus z'n sprintknop induwen en simpelweg tot het einde rennen, maar de echte kracht van een Far Cry-game zit ook deze keer verscholen in de uitstekende zijmissies en extra doelen. Zo is het de bedoeling om je teamgenoten - je kompanen die naast je in de helikopter zaten - te vinden én bevrijden. Deze fungeren dan als die typische teamgenoten zoals je ze uit de originele Far Cry 5-game kent, maar bieden ook een welgekomen meerwaarde op het absolute einde van de game. Elk van de drie stoere soldaten hebben ook hun eigen sterkte, of het nu hun rol als tank of sniper is, waardoor er dus sowieso wel eentje bij zit die congruent is met je speelstijl.

Naast het bevrijden van je kompanen kan je ook andere krijgsgevangenen opsporen die je op hun beurt belonen met verse lappen intel. Die intel kan de posities van vijandelijk luchtafweergeschut inhouden, maar ook de zwaarbewapende bunkers met belangrijke legerofficiers aanduiden. Spoor je zo'n officier op, dan beloont hij je (z'n lijk althans) met heel wat coole wapens en munitie die zeker van pas zullen komen in de rest van de game. Ook een leuke: heel wat van de optionele missies in de DLC spelen extra's vrij in het hoofdverhaal, waardoor het al zeker de moeite is om alles op te zoeken. Dat luchtafweergeschut saboteren heeft dan weer tot effect dat je in het omringende gebied luchtaanvallen kunt oproepen, wat dan weer erg handig is bij het veroveren van vijandelijke kampen.

Een van de leukste nieuwigheden bij deze DLC is de implementatie van perks. Door vijanden geruisloos om te leggen kan je tot wel vier verschillende perks verdienen, gaande van het automatisch taggen van vijanden die in je buurt zijn, tot wilde beesten die je links laten liggen. Een erg leuke vernieuwing, net als de puike setting waar je in mag vertoeven. Het Vietnam uit Hours of Darkness is misschien een uiterst vijandelijke plek (de plassen vol krokodillen en vlaktes vol napalm zijn daar de beste voorbeelden van), maar wie zich even op een vredig plekje kan nestelen moet écht eens genieten van het uitzicht. De prachtige bergtoppen worden mooi gecombineerd met groene bladerdakken tot zover het oog kan reiken. Qua setting is het dus een absolute lust voor het oog, al is het daardoor wel érg jammer dat de DLC niet bijster lang is. Op een goede drie uur heb je het gros van de zijmissies uitgespeeld en zie je al snel de credits over je scherm rollen. Daarenboven maakt het niet erg veel uit hoe goed je je best ook doet, want van zodra je de DLC hebt uitgespeeld is het spel simpelweg ook gedaan. We vinden het dan ook ergens jammer dat Hours of Darkness een volledig nieuw verhaal is, in tegenstelling tot een toevoeging tot het hoofdverhaal. De overige lappen DLC lijken echter wel op eenzelfde manier te worden uitgebracht, waardoor we waarschijnlijk nog wel van gedacht zullen veranderen als die net iets langer blijken.

Hours of Darkness weet veel snaren goed te raken. De setting en visuals zijn van een enorm hoge kwaliteit, de gameplay is - uiteraard - perfect en ook de nieuwe toevoegingen (het perk-systeem en de mogelijkheid om luchtaanvallen te laten uitvoeren) bleken een schot in de roos. Het ontbreken van een echt verhaal en de te korte levensduur van de DLC konden ons echter niet helemaal bekoren. Van een Far Cry-game verwachten we dan ook namelijk dat we er heel wat langer zoet mee zullen zijn dan slechts drie uurtjes. Qua eerste stukje nieuwe content kan dit wel al tellen, maar mag het in het vervolg wel meer zijn?

7.5