Project Cars 2 review

Het nieuwste paradepaardje van Slightly Mad Studios gaat verder onder de naam Project Cars 2. En het moet gezegd, het spel gooit hoge ogen. De schrijver van dit stuk was reeds grote fan van voorloper Project Cars, al kon dat jammer genoeg niet van iedereen gezegd worden… veel gamers haakten immers af door het relatief snel wegvallen van de grip op de weg (door het fout inschatten van bepaalde factoren) en doordat het een heel pak finesse vergde om de wagens te besturen met een gamecontroller. Ook speelden de initiële kinderziekten een rol bij de introductie van het spel. Maar blijken deze bij z'n opvolger verholpen?

Er is waanzinnig veel werk gestoken in deze nieuwe editie waardoor het spel er op quasi ieder vlak enorm op is vooruitgegaan. Zo kan je rondrijden in meer dan 180 verschillende wagens (van de kleine en simpele karts tot de grote namen als Ferrari en Lamborghini). Een schril contrast bij de amper 80 bolides bij de eerste Project Cars. Ook de locaties zijn verdubbeld waardoor je nu op een 150-tal circuits kan rijden en dit in alle weersomstandigheden (zoals het nieuwe sneeuw!). De visualisatie van het beginscherm, de menu’s en graphics zijn dusdanig opgewaardeerd dat je als gamer vastgekluisterd blijft aan het scherm.

Je kan elke bolide op zodanig veel manieren afstellen dat je soms het Noorden kwijt bent en totaal niet meer weet wat je nu eigenlijk aan het uitvreten bent. Een feature die voor de rookie als onnodig ervaren kan worden maar dan weer als aangenaam kan omschreven worden door de meer ervaren racer. Gelukkig heeft de ontwikkelaar een persoonlijke monteur toegevoegd die je altijd kan bijstaan om de juiste keuzes/afstelling te maken. Deze monteur komt immers zelf met oplossingen op de proppen om bepaalde afstellingen te verbeteren of aan te geven wat er mis is met de wagen. Dat levert dan weer genoeg tekst en uitleg bij vragen als waarom je te veel onder-/bovenstuur hebt bij bepaalde bochten/wagens, waarom je - nog maar eens - tegen de vangrails bent geknald...

Het spel heeft als geen andere racer geïnvesteerd in de totale race-ervaring. Zo zijn de motorgeluiden en graphics adembenemend waardoor je binnen de korste keren verknocht geraakt aan het spel. Elke curve, grasplek, waterplas… heeft zodanig veel invloed op de rijstijl en zorgt ervoor dat alles zo realistisch mogelijk aanvoelt. Zoals de meeste hedendaagse race-spellen beschikt Project cars 2 ook over een carrière en on-line modus. De carrièremodus is echter amper het vermelden waard; hierin is de game ten opzichte van zijn voorganger lichtjes achteruitgegaan. Het niveau van de andere tegenstanders (AI) schommelt immers enorm waardoor je snel gefrustreerd geraakt wanneer je bij het ene circuit seconden sneller bent om dan bij de volgende race weer ergens achteraan te moeten sukkelen.

We kunnen besluiten dat het jongere broertje op veel vlakken is verbeterd en dat het spel menig race-fanaat uren zal laten verslijten voor de beeldbuis. Er zijn echter, net zoals zijn voorganger, weer enkele kinderziekten op te merken die opgelost dienen te worden vooraleer dit spel zich kan laten gelden bij de toppers. Zo heeft de carrièremodus net iets te weinig body en blijken de graphics op sommige momenten toch niet super. Het blijft hoe dan ook een heerlijke game met tal van mogelijkheden. Als race-aficionado zeker de moeite waard!

8.1