Get Even review

Na ettelijke uren gepompt te hebben in de psychologische thriller die Get Even is, zijn we na afloop nog altijd niet zeker of we het nu een meesterlijke game vonden, of de dertiende in een dozijn. Reden daarvoor is dat de game zelf continu balanceert op een dun lijntje tussen kwaliteitsvolle en goedkope gameplay, een tweestrijd die zich in ieder aspect van de titel vertaalt. Dat leverde een niet geheel foutloze rit op richting het einde, maar die eindspurt deed ons de meeste minpunten vergeten. Al zijn die minpunten jammer genoeg in veelvoud aanwezig.

Protagonist in dit alles is Cole Black, een voormalig soldaat met een crimineel verleden die in een hospitaal wakker wordt, zonder enig idee wat er gebeurd is. Al snel blijkt dat hij een meisje dient te redden van een bom, waarna je op pad dient te gaan onder begeleiding van een mysterieuze wetenschapper om na te gaan hoe je de explosie kunt verijdelen en - belangrijker - waarom je daar überhaupt bent. Dit doet de game door in de herinneringen van Black te kruipen, waarin je dan weer aanwijzingen dient te vinden om zo stukje bij beetje het verhaal te ontrafelen. Hoogstwaarschijnlijk vind je niet alles in je eerste bezoekje, dus kan je achteraf altijd nog een keertje terugkomen om extra bewijsmateriaal te verzamelen. Het is een interessante manier om je nog meer bij het verhaal te betrekken, maar in het algemeen zit het bij de storytelling van Get Even zeker snor.

Dat kunnen we dan weer in mindere mate zeggen over de eigenlijke gameplay. Het merendeel van Get Even draait rond het oplossen van puzzels en sporadische vuurgevechten, en hoewel ze allebei met innovatieve ideeën op de proppen komen, zijn ze nooit echt leuk genoeg om het verhaal bij te kruiden. Zo is de corner gun, een geweer met een gedraaide loop waarmee je achter hoeken kunt schieten, erg fraai om te gebruiken, al kon de uitvoering ervan pakken beter. Zo verdampen je vijanden als je ze er mee hebt geraakt, maar dat zorgt voor een pauze binnen het spel waardoor het tempo erg laag komt te liggen. Puzzels zijn dan weer niet bijster uniek of echt moeilijk, maar bij momenten zelfs frustrerend omdat je steeds met je smartphone in de weer moet zijn, iets wat niet bijster leuk blijkt. Leuker is dan weer het tweede luik van de titel, waarbij je een ander personage controleert en daarmee in de huid van je vijanden kunt kruipen. Met die persoon in kwestie moet je bepaalde herinneringen van Black opnieuw spelen, maar een echt deja vu-gevoel ga je nooit krijgen, aangezien er altijd wel iets aangepast blijkt. Hierdoor wordt nog maar eens duidelijk hoe goed er nagedacht is over het verhaal.

Minder werk is dan weer gestoken in het visuele aspect van de game. Nooit kan de titel ons echt overtuigen met mooie graphics, maar zijn ze vaak erg middelmatig of zelfs gewoon lelijk. Dat is echt een jammere zaak, gezien ze een absolute meerwaarde zouden zijn in combinatie met de handvol goede ideeën die de game had. Het is dan ook vreemd dat het audio-aspect van een torenhoog niveau is, gezien de voice acting fenomenaal overkomt en de soundtrack het verhaal bij momentel draagt.

Get Even is een game die het alleen van z’n verhaal zal moeten hebben. De visuals en gameplay (al is de corner gun een leuke extra) zijn nooit echt genoeg om ons op het puntje van onze stoel te houden, maar de plot met al z’n wendingen doet goed z’n best om dat euvel met de mantel der liefde te bedekken. Een ideale game voor fans van het genre en gamers met een voorliefde voor goede verhaallijnen.

7.0