The Elder Scrolls Online: Morrowind review

Toen we de eerste voet aan wal zetten in Vvardenfell, konden we dat nostalgische gevoel van zo’n 15 jaar geleden niet van ons afschudden. Het was immers toen dat Morrowind het levenslicht zag en we ons hart verloren aan de serie die doorheen ons gamecarrière veel zou betekenen. De implementatie van Morrowind als extra lapje DLC was dan ook een zeer tactische zet, aangezien de nostalgici ‘m ongetwijfeld in huis haalden, maar ook omdat het ervoor zou zorgen dat er een hele frisse wind zou blazen doorheen The Elder Scrolls Online. Het eerste jaar van die titel was zonder overdrijven tumultueus te noemen, al lijken de meeste plooien gladgestreken en is het met de komst van Morrowind het ideale moment om terug in de game te komen.

Het nostalgische gevoel zal je moeilijk van je af kunnen schudden doorheen de titel, al zeker niet als je weet dat de wereld klakkeloos is nagemaakt zoals je ‘m vijftien jaar geleden hebt gekend. Hierdoor weet je al snel waar alles verborgen ligt, welke personages hun opmars opnieuw maken en ook hoe de wereld er toen uitzag. Al klopt dat laatste niet meteen helemaal. Deze DLC speelt zich enkele honderden jaren af voor het verhaal in Morrowind en daardoor ziet de game er ook geweldig anders uit. De vulkaan ligt nog te slapen waardoor de bossen errond nog intact zijn, het labyrintische Ziggurat wordt nog volop geconstrueerd en vrijwel alles ziet er net iets kleurrijker uit dan toen (al heeft dat ongetwijfeld meer te maken met de aanpassing in techniciteit van de afgelopen jaren). Naar goede Elder Scrolls-gewoonte steekt ook deze DLC fantastisch goed in elkaar, met name de puike missies en puike storytelling. Lang is hij niet in vergelijking met andere DLC’s (je bent op zo’n 20 uur doorheen het verhaal), maar je krijgt absoluut waar voor je geld.

Het leuke aan deze DLC is dat je dankzij de update niet langer vasthaakt aan een bepaald level vooraleer je met Morrowind aan de slag kunt gaan. Hierdoor kunnen zowel nieuwkomers als oude rotten evenveel genieten van de extra content, zonder dat je daarvoor eerst grote delen van het hoofdverhaal moet vrijspelen. Het is nog maar eens een manier om nieuwe spelers naar de titel te lokken, nu hij grotendeels vrij is van de kinderziekten waarmee hij in z’n eerste levensjaar werd gelanceerd. Naast een geheel nieuwe wereld is er met de toevoeging van de Warden voor het eerst ook een nieuwe klasse. Deze is een ietwat gebalanceerd type, gezien hij op elke skill line ongeveer hetzelfde scoort. Dat maakt van hem een ideaal personage om de DLC te doorkruisen, zodat nieuwkomers meteen ook kunnen zien hoe ze de rest van de game zouden willen aanpakken De warden is niet meteen het meest uitgesproken personage - zo is zijn berenvriend zeker niet de beste skill - maar het zorgt voor een erg fijne speelervaring.

Af en toe blijkt uit deze DLC wel dat er nog wat werk aan de winkel is bij The Elder Scrolls Online. Zo is het nog altijd een vreemde manier waarop de quests worden gepresenteerd als een single player-ervaring, temidden van heel wat andere spelers rondom je die hetzelfde pogen bereiken. Op zich hoeft dat niet te storen, maar het zorgt voor een kleine afbreuk aan het inlevingsgevoel. Ook nieuw is de PVP-Battlegrounds modus, eentje waarbij je in drie teams van vier tegen elkaar wordt opgezet in tal van andere modi zoals Capture the Flag, Deathmatch… Het is een aangename, meer tactische manier om het multiplayerluik aan te pakken, maar het is erg ongebalanceerd waardoor echte nieuwelingen in de pan worden gehakt door de veteranen. Hopelijk wordt dit euvel binnenkort met een update aangepakt, want de matches die wél gebalanceerd zijn blijken erg leuk.

De introductie van Morrowind als DLC zal The Elder Scrolls Online geen windeieren leggen. De extra content is een verademing voor trouwe spelers van de game, maar evenzeer voor de gamers die de originele Morrowind jaren geleden hebben gespeeld en zelfs voor totale leken die dankzij de nieuwe klasse makkelijk in de game kunnen komen. Visueel gezien is de DLC uiterst fraai, maar ook de nieuwe quests scoren hoge punten dankzij hun uitstekende storytelling. Is alles dan perfect? Welnee, aan de eigenlijke multiplayer-ervaring mocht er gerust nog wat gewerkt worden, en ook de balancing in de PVP (met de introductie van de puike Battlegrounds-modus) staat lang niet op punt.

7.9