Lego City Undercover review

Lego City Undercover zag in 2013 voor het eerst het levenslicht op de Wii U. Een atypische LEGO-game, want doorheen de afgelopen tien jaren kwamen we de gekleurde bouwblokken alleen maar tegen in videogames over bekende franchises, terwijl deze game met Chase McCain in de hoofdrol een geheel eigen creatie is. En wat bleek? De game was nog verdomd leuk, al schoot hij ten opzichte van andere LEGO-creaties op sommige vlakken tekort. Zo duurden de laadschermen enorm lang, ontbrak er een coop-element en waren technische mankementen meer regel dan uitzondering. Maar een fraaie wereld, goede cast en leuke homages aan tal van films en series maakten de game verdomd leuk. Vijf jaar later komt de game uit op de grotere consoles, maar blijken de kinderziektes aangepakt?

Wel, klaarblijkelijk wel. Zowel op Xbox One, PlayStation 4, Switch en PC is een lokaal tweespeler-coop-element toegevoegd aan de titel, al moet gezegd worden dat het minder uitgebreid is als we van een LEGO-titel gewoon zijn. De tweede speler is niet meer dan een tweede Chase McCain met een ander likje verf en doorheen de game is er geen enkele opportuniteit benut om in coop enkele puzzels te tackelen. Een gemiste kans, al zijn we natuurlijk blij dat deze modus er bij deze nieuwe versie inbegrepen zit. Een tweede grote aanpassing is eerder interface-gewijs. Het dubbele scherm waar de Wii U gebruik van maakt is op vernuftige manier in je scherm geïmplementeerd, al heeft dat voor de rest weinig impact op het hele spelverloop. Al zorgt het voor minder fysieke inspanningen, want waar je met je Gamepad heen en weer moest draaien om de scanner te bewegen is het nu beperkt tot enkele keren draaien met je joysticks.

Visueel gezien is de game weinig aangepast ten opzichte van het origineel, al was dat natuurlijk nooit echt een probleem gezien de LEGO-games er meestal goed uitzien. Technisch gezien is de game gelukkig wel wat verbeterd en blijft de framerate vrij stabiel. Jammer genoeg is die lijn qua verbetering niet doorgetrokken wat betreft de laadtijden, want die blijven tergend traag. Om ruimtes binnen en buiten gaan trekt de game al snel zo’n 30 seconden tot een minuut uit, wat natuurlijk nefast is wat betreft het tempo van de titel. En de frivole muziek dat die laadschermen accompagneert werkt na verloop van tijd erg enerverend in plaats van motiverend. Maar wie zulke mankementen door de vingers ziet, ontdekt met deze game een enorm leuk tijdverdrijf waar je uren mee zoet zult zijn. LEGO-gewijs bevat de game ook weer enorm veel collectibles, dus de doorgewinterde LEGO-aficionados kunnen hun hart alvast ophalen.

Lego City Undercover zat in 2013 al goed in elkaar qua verhaal en gameplay, maar moest het afweten op het vlak van techniciteit. Deze nieuwste versie probeerde die problemen aan de wortel aan te pakken en slaagt er voor het grootste deel wel in. Zo werd het ontbrekende coop-element aan de titel toegevoegd, maar wordt het nooit echt ten volle benut. Technische mankementen werden eveneens aangepakt, maar de lange wachttijden dan weer niet.

8.0