Hitman: eerste seizoen review

Toen IO Interactive aankondigde dat hun nieuwe, langverwachte Hitman-titel onder het mom van episodische releases op de gamewereld werd gelanceerd moesten we toch wel even de wenkbrauwen fronsen. Het business plan kenden we daarvoor enkel van de Telltale-games, maar aangezien die titels meestal op een lauwe manier werden onthaald konden we alleen maar concluderen dat ook deze Hitman eenzelfde lot was beschoren. Toch? Wel, niet dus. De game wist ons gedurende 9 maanden lang aan de hand van 6 afleveringen geregeld te boeien, in die mate zelfs dat we ze stuk voor stuk bleven herspelen - iets dat we zelden deden met die Telltale-titels. Nu krijg je alle zes afleveringen in één doosje, zonder dat je er tijd hoeft tussen te laten. Bedankt IO!

Al waren onze verwachtingen zelfs na de release van het eerste level niet bijster hooggespannen. Zo duurde het even vooraleer het duidelijk was wat men juist probeerde te bereiken aan de hand van deze afleveringen, maar toen het uiteindelijk allemaal in z’n plooi viel waren we helemaal mee. Elk van de afleveringen stuurde ons - onder het mom van een aardig verhaal - naar een andere locatie en elk van hen voelde erg uniek aan. Zo kregen we in het eerste level een modeshow in Parijs voorgeschoteld. Als eerste level voelde het erg groot aan, maar we kwamen pas achter de betekenis van dat woord van zodra we de rest van de levels speelden. De modeshow bleek een leuke opstap voor de eigenlijke titel gezien je er leerde kennen hoe de game speelde. Je kan de titel namelijk op tal van manieren aanpakken, en doelwitten omleggen op de meest absurde manieren en in de - eveneens - meest absurde outfits. Zo zagen we Agent 47 op de catwalk paraderen en we moeten toegeven, daar stond ‘ie niet mis.

Een tweede level brengt ons naar het zonovergoten kustdorpje Sapienza in Italië. Een heel andere sfeer in dit nog grotere level, gezien je naast het pittoreske dorpje ook een uitkijktoren en ondergronds laboratorium kunt verkennen - steeds op zoek naar mogelijkheden om je vijanden uit te schakelen. In tegenstelling tot de eerste titel kon je hier je creativiteit pas écht botvieren, getuige van de Escalation contract die je in elk level krijgt voorgeschoteld. Daarin moet je een doelwit omleggen met een bepaalde outfit of op een bepaalde manier, iets wat de diversiteit en variatie in de game perfect overbrengt. Wie niet genoeg krijgt van zulke absurde manieren kan via de Contracts Mode opdrachten downloaden van andere Hitman-spelers, iets wat de levensduur van deze titel ook meteen aardig verlengt.

Een derde vlucht vliegt ons naar een woelige markt in Marrakesh. Hier bruist er een volksconflict en zit je steeds met een dreigende spanning die je op het topje van je stoel houdt. Het feit dat er erg veel agenten en militairen rondlopen dragen enkel maar toe aan die dreiging, zeker gezien je weet dat je geen al te verdachte handelingen mag uitvoeren om niet op te vallen. In Bangkok (het vierde level) heb je dat dan weer minder, gezien je daar in een hotel met bekenden bent opgesloten maar gelimiteerd wordt aan de hand van de mogelijkheden om je doelwitten om te leggen. Dit laat nog maar een zien hoe gevarieerd deze Hitman wel is, gezien je op tijd en stond creatief moet weten omspringen met je omgeving en doelwitten. Uit al deze levels blijkt bovendien hoe mooi de game er visueel wel niet uitziet. Elk level is met zorg opgebouwd, iets dat je misschien minder apprecieert omdat je ze allemaal na elkaar kunt spelen. Op dat zicht bleek zo’n episodische release een gouden zaak, gezien je als speler belust op meer steeds hetzelfde level wou herkauwen om nieuwtjes te ontdekken. De laatste twee levels, een militaire basis in Colorado en een afkickkliniek in Japan, blijken eveneens van goudwaarde en ondersteunen onze mening over deze titel.

Hitman bleek een van onze favoriete games van het jaar. Het enige minpuntje dat we hadden was louter het feit dat we even moesten wachten op een volgende aflevering, maar dat euvel is met de release van dit eerste seizoen ook meteen van de baan. Op wat kunnen we dan vitten? Wel, eerlijk gezegd niet veel. De game is erg diverse qua level design en mogelijkheden waarmee je je doelwitten kunt omleggen en biedt veel ruimte voor creativiteit - al dan niet aan het handje vastgehouden door de Contracts modus. Het is een must play voor iedere gamer, al is het alleen maar door het prachtige visuele aspect.

9.5