Dragon Ball: Xenoverse 2 review

Dragon Ball Xenoverse 2 is een Dragon Ball-game die teruggrijpt naar de essentiële kern van de anime-serie: centraal staat de combat, en die fungeert als glijmiddel voor de talloze gevechten die je in alle modi van deze titel gaat kunnen houden. Dat die combat heerlijk aanvoelt zal je dan ook niet verbazen: de titel doet eer aan de gevechten die je uit de anime kent en laat je in een grote arena tegen je tegenstander strijden waarbij je alle vrijheid krijgt om je combos uit te voeren. Die laatsten kan je met sprekend gemak uitvoeren door op je knoppen te rammen, maar al snel zal je merken dat zoiets niet veel schade zal aanbrengen bij je tegenstander. Beter is dan ook om de game iets bedachtzamer aan te pakken, wat het spelplezier zal vertienvoudigen. Dat laatste is makkelijker gezegd dan geschreven, want om een echte Xenoverse 2-pro te worden zal je met tal van factoren rekening moeten houden.

Allereerst heb je je Ki die al je unieke mogelijkheden van stroom voorziet. Deze is erg gering en moet je dus slim gebruiken, waarbij je ook vooral je Stamina in de gaten moet houden. Je stamina verbruik je om aanvallen te blokkeren en de meer speciale combos uit te voeren waarmee je je tegenstander veel schade kunt berokkenen. Het winnen van een gevecht kan je dus doen op een aantal manieren, maar de meest efficiënte is dan ook om ervoor te zorgen dat je tegenstander zonder Ki of Stamina komt te zitten, terwijl jij dan nog genoeg voorraad hebt om ‘m tegen de vlakte te werken. Dat de titel ervoor zorgt dat je al deze factoren en combos zonder erg veel moeite kunt uitvoeren is de grootste kracht van de game. Dit omdat Dragon Ball Xenoverse 2 je aanmoedigt om te experimenteren met de verschillende mogelijkheden van de titel, zodat je een speelstijl aankweekt of -leert waarmee je dan naast Goku en consorten kunt komen staan.

Jammer genoeg is niet alles even goed uitgewerkt in deze titel als de eigenlijke combat. Zo zorgt de al te actieve camera er al snel voor dat je het overzicht verliest. Nefast voor gevechten waarbij je een gevoel voor ruimte nodig hebt en zeker voor combos waarbij directionele aanvallen plots hun doelwit missen en je zo weer een hoop Ki en Stamina verspilt waarna je tegenstander van dat foutje kan profiteren. Het verhaal zelf biedt gelukkig wel soelaas voor de echte Dragon Ball-aficionado, gezien je daarin met je eigen personage moet jagen op twee snoodaards die de tijdlijn van de anime veranderen. In je achtervolging moet je al die gewijzigde zaken ongedaan maken, wat er dus op neerkomt dat je de grootste gevechten in de franchise kunt herbeleven en naspelen. Een leuk opzet - zeker voor de iets mindere fan die zo nog wat kan bijleren - die met de nodige kwinkslag wordt geleverd.

Het multiplayerluik is veruit een van de meest leuke modi, gezien je het spel daar met een andere speler van vlees en bloed kunt aanvatten of het tegen een of meerdere tegenstanders kunt opnemen. De AI in de titel zit erg goed, maar het tactische element krijgt zo nog wat meer glans. Wie liever solo vliegt zal al snel merken dat de game erg goed in elkaar steekt, maar dat het op bepaalde vlakken nog beter kan. Zo is de interface niet echt gebruiksvriendelijk gezien je sidequests niet in je journal verschijnen waardoor je al snel niet meer weet wat je juist moet doen of hoeveel je er nu actief hebt. Bovendien is het zoeken en terugvinden van zulke quest givers een hachelijke taak, gezien ze niet op je map worden geprikt.

Dragon Ball Xenoverse 2 is duidelijk gemaakt met fans van de anime in het achterhoofd. Het single player-verhaal is daar het typevoorbeeld van, gezien je daar de belangrijkste momenten van de franchise kunt herspelen. Toch is er ook aan de absolute leken gedacht, gezien het verhaal lekker luchtig wordt gehouden en de combat niet al te moeilijk is. Het multiplayerluik is veruit een van de leuke modi, al mocht er aan het camerastandpunt en de interface nog wat gesleuteld worden.

7.5