Harvest Moon: The Lost Valley

Met een ontwikkelingsproces waar bijna Duke Nukem Forever in het niets verbleekt is de rit van deze Harvest Moon 3D: The Lost Valley op z’n zachtst gezegd hobbelig verlopen. De game werd zoals een van z’n vele dieren in het spel bij tal van ontwikkelaars gestald, om dan uit te komen bij Natsume die enkel en alleen de naam van de serie gemeen hebben met de oorspronkelijke ontwikkelaars, Marvelous AQL. Harvest Moon: The Lost Valley ziet er daardoor misschien wel uit als een klassieke Harvest Moon-titel, toch voel je het verschil in ieder aspect van de titel. En dat is geen goed teken.

Net zoals de andere titels dien je in deze Harvest Moon een boerderij op te bouwen om de landbouw en omringende steden te helpen. Alleen is dat niet de hoofdzorg in deze game, gezien je vast komt te zitten in een eeuwige winter en daardoor de krachten van de Harvest Goddesses dient te herstellen om zo de seizoenen terug te brengen. Dit zorgt er voor dat het grootbrengen van je boerderij louter een bezigheid wordt dan voorname focus, gezien je missies en dergelijke moet vervullen om verder te komen in het verhaal. Een andere verandering is het feit dat er geen dorpje is waarnaar je kan trekken om ingrediënten en dergelijke op te slaan, wel dat er winkeliers hun standje optrekken naast je boerderij. Deze zijn echter niet altijd open op bepaalde dagen van de week, waardoor je vaak erg gefrustreerd achter je 3DS zit.

Door de implementatie van al deze aspecten voelt de game dan ook erg lineair aan. Het freeroaming principe uit de vorige edities lijkt naar de achtergrond verschoven waardoor doorgewinterde (pun intended) Harvest Moon-aficionados deze game met wel erg lede ogen zullen aanzien. Een goede vernieuwing is dan weer het feit dat de game automatisch aanvoelt welke tool je dient te gebruiken. Zo zal je nooit met een hark doorheen je planten gaan, maar pakt hij automatisch de gieter om ze water te geven. Dat maakt dat je het merendeel van de game op een en dezelfde knop zult duwen, maar het spaart wel verschrikkelijk veel tijd uit die je anders in al te chaotische menu’s moet doorbrengen. Een andere vernieuwing is het feit dat je je terrein ook kunt aanpassen en kunt verhogen, dan wel verlagen. Dit zorgt ervoor dat de game een heel Minecraft-sfeertje over zich krijgt, al is het wel niet zo makkelijk als in die titel: een stuk terrein verhogen vergt erg veel tijd. De graphics tenslotte zijn gelukkig erg cartoonesk en vrolijk ogend, iets dat gelukkig wél overgenomen is uit de vorige edities van de serie.

Harvest Moon 3D: The Lost Valley had de aartsmoeilijke taak om torenhoge verwachtingen in te lossen die z'n voorgangers gecreëerd hadden. Heel wat werd dan ook gedistilleerd uit de voorbije titels zoals de aardige graphics, al werd er ook heel wat nieuw spul in gepompt om deze game wat eigenheid te geven. Dat draait echter niet altijd even goed uit, met een gebrek aan variatie, moeilijke controls en een lineaire plot tot gevolg. Leergeld dat de ontwikkelaars dan ook betalen om hopelijk volgende keer met een écht goeie Harvest Moon uit te pakken.

5.0