Poochy & Yoshi's Woolly World review

Toen Yoshi’s Woolly World op de Wii U werd gelanceerd hadden we superlatieven te kort om de stijl van de titel te omschrijven. Het knip- en knutselwerk dat als esthetische stijl doorheen de game was geweven bleek een heerlijk opzet dat ietwat middelmatige gameplay met gemak kon verdoezelen. Maar zelfs met heerlijke visuals kon de game net niet genoeg variatie aan de dag leggen. Toegegeven, innoverende ideeën waren er, maar die werden slechts zelden ten volle benut. Met Poochy & Yoshi’s Woolly World komt de titel naar de 3DS, al zijn er enkele nieuwe elementen aan toegevoegd waardoor dit helemaal geen simpele port is. Integendeel.

In de titel zal je exact dezelfde game kunnen aantreffen als z’n voorganger op de Wii U. Toch is er een nieuwe modus aanwezig, namelijk die waarin je het verhaal kunt aanvatten met Poochy, Yoshi’s trouwe viervoeter. Door dit te doen loopt Poochy de hele rit naast jouw Yoshi in de verhaallijn, wat op zich voor een leuke, vernieuwende dimensie zorgt, maar anderzijds enkel is weggelegd voor de gamers die ietwat minder pit in hun games verkiezen. Door deze modus te kiezen krijgt je Yoshi namelijk vleugels, waardoor vallen in een put simpelweg onmogelijk blijkt. Jammer, maar de andere veranderingen die Poochy meebrengt zijn dan weer wel allemaal leuk. Zo helpt hij niet alleen bij het bekampen van je vijanden (hij valt ze soms zelf automatisch aan), hij trekt vaak ook aan de hele setting of je been als je in de buurt bent van een van de vele collectibles.

Die collectibles bleken een van de meest frustrerende dingen om te verzamelen in het hoofdverhaal gezien ze zo goed verstopt bleken. Door Poochy als hint-mechanismenje aandacht te laten trekken voelt het helemaal niet te makkelijk aan en ziet het er ook nog eens cute uit ook. Naast het eigenlijke verhaal heb je nog enkele levels waarbij je als Poochy doorheen een level moet lopen en obstakels dient te vermijden. Het is het enige moment waarop je de viervoeter kunt controleren, gezien dat in het hoofdverhaal quasi nooit wordt gedaan. Er zijn eveneens 31 leuke stop-motion filmpjes, al voegen die erg weinig toe aan de eigenlijke game, dan wel veel aan de persona van Poochy. Een leuke extra, maar ook niet meer dan dat.

De implementatie van Poochy is een erg leuke toevoeging, maar zal gamers die het origineel hebben gespeeld niet kunnen overtuigen om de game nog eens op de 3DS te kopen. De viervoeter is namelijk enkel speelbaar in enkele levels die niet bijster moeilijk zijn en in het hoofdverhaal is hij enkel op de meest makkelijke moeilijkheidsgraad te vinden. Voor de allerkleinsten is dit dan weer ideaal, al is hij voor de superverzamelaar ook geen overbodige luxe gezien hij je helpt zoeken naar schatten.

7.8