World of Final Fantasy review

Final Fantasy is een raar beestje. In het verre Oosten is het een razend populaire game en ook in onze contreien is het een van de weinige Aziatische titels die potten heeft weten breken en kan concurreren met de duidelijk Westerse AAA-titels die we regelmatig krijgen voorgeschoteld. Niet alleen daarvoor is het een raar beestje, ook omdat er van de game - naast de officiële titels - tal van spin-offs zijn uitgebracht, of het nu gaat van games op je smartphone, Tekken-achtige brawlers of avonturen met ritme en muziek als voornaamste protagonist. Bij in dat rijtje ‘speciallekes’ kunnen we nu ook World of Final Fantasy thuisbrengen, een game die iets dichter bij het bronmateriaal onder te brengen valt, maar dan kleinschaliger. Letterlijk dan. Iedereen in de titel is bijzonder klein en dat levert een adjectief op dat we nochtans nooit in één adem met Final Fantasy hadden durven uitspreken: schattig.

Jep, World of Final Fantasy bruist van duizenden NPC’s en monsters die allemaal worden voorgesteld als miniatuurversies. Daar zitten tal van bekenden bij, van mini Behemoths tot kleine Cactuars die nog in hun pampers konden zitten. Ook protagonisten Lann en Renn dragen bij aan het vrolijke, schattige aspect, gezien de twee de wereld moeten zien te redden van zekere ondergang, al doen ze dat met de nodige humor en de meest zorgeloze tred. Erg serieus gaat het er nooit aan toe in deze titel, en hoewel we dat bij een ‘normale’ Final Fantasy als een minpunt zouden aanschouwen past het perfect in deze titel. De combat evenzeer, de grootste hoofdbrok in deze titel. Die is naar goede gewoonte turn-based, al is er een extra element aan toegevoegd waardoor je je Final Fantasy-gewoontes naar de vuilbak kunt slingeren. Om te vechten heb je namelijk eerst Mirages nodig, mini-versies van bekende monsters (zoals de Cactuar waar we eerder over spraken), die je in ware Pokémon-stijl dient te vangen.

Per protagonist kan je zo twee Mirages het veld insturen om je tegenstander(s) te bekampen, al gaat er ook hier nog een vernieuwend element in schuil. Zo kan je ze op elkaar stapelen om hun krachten te bundelen en nieuwe, verwoestende, aanvallen uit te voeren. Die totem heeft natuurlijk wel een nadeel, want je bundelt ook de zwaktes van je Mirages en je kan de helft minder aanvallen uitvoeren. Het levert een systeem op voor verschillende gameplay-mechanics. Zo kan je Mirages van eenzelfde skill (vuur bijvoorbeeld) op elkaar stapelen om zo een nog krachtigere aanval vrij te spelen. Elk gevecht levert skill points op die je dan weer in je Mirage kunt investeren. Van die Mirages zijn er meer dan honderden stuks te verzamelen, maar je kan ook medailles ontdekken die je toelaten om miniaturen van bekende Final Fantasy-helden op te roepen tijdens een gevecht om je uit de nood te helpen.

Een bijster leuk opzet, maar wel eentje dat begint te vervelen na verloop van tijd. Iets waar je in een Pokémon verlekkerd op bent, komt in deze World of Final Fantasy erg saai over: het vangen en evolueren van je Mirages. Je moet er namelijk op letten dat niemand in je party achterholt qua level, want dat is nefast voor latere gevechten. Het grinden van je Mirages in gevechten blijkt dan ook een absolute must, wat het tempo van het spel gevoelig laat zakken. Zijmissies waarbij die Final Fantasy-helden de kop opsteken bieden soelaas, maar dat pluspunt wordt dan weeral ondermijnd door het feit dat je alleen in je hub-wereld resources kunt inslaan. Daardoor wordt je dus verplicht om steeds te backtracken of naar daar af te zakken, wat weeral het tempo ondermijnt.

World of Final Fantasy is een uiterst leuke titel die duidelijk de mosterd bij een Pokémon is gaan halen, maar gelukkig z’n eigen identiteit in de combat heeft gestoken. Door Mirages te vangen en op elkaar te stapelen kun je je eigen tactieken toepassen in ieder gevecht, al blijkt het evolueren van die Mirages na verloop van tijd bijster saai. Er zijn een aantal pogingen om dat vervelende aspect te verijdelen, maar die blijken slechts tijdelijk soelaas te bieden. Toch ziet de game er fantastisch uit en is het een ideaal tussendoortje voor iedere fan van Final Fantasy of Pokémon. Al is het maar om enkele uren te slijten.

8.0