Dragon Quest Builders review

Het onverhoopte succes van Minecraft heeft tal van ontwikkelaars en uitgevers aan het denken gezet. Veel games distilleerden bepaalde elementen uit de titel, sommige games bleken een exacte of slechte kopie. Zeggen dat Dragon Quest Builders zo'n kopie is zou de game niet veel eer aandoen, maar het is erg duidelijk waar men de mosterd is gaan halen. Gelukkig blijkt die mosterd slechts één ingrediënt in de grote smos van Dragon Quest Builders, want de sfeer van de originele is wel behouden en gaat hand in hand samen met de nieuwe craft en build-mechanics.

In de wereld van Dragon Quest Builders ben jij een waar genie, gezien je als enige beschikt over een creatief gen in je lichaam. Doorheen de game dien je dus gebouwen op te trekken voor de dorpelingen in je wereld. Naarmate je meer en grotere werken neerpoot stijgt dat aantal dorpelingen en krijg je veel meer resources en extra abilities. Die komen dan weer goed van pas als je het RPG-element van de game verkent en eropuit trekt. Missies variëren daar van het redden van dorpelingen, tot het zoeken van speciale middelen om iets uniek mee te maken in je dorp. Hoe meer dorpelingen je helpt - en hoe beter je dat doet -, hoe meer ze je te hulp gaan schieten. Het maken van een kampvuur is bijvoorbeeld handig gezien je dorp voedsel voor jou zal maken waardoor je er zelf geen hoeft te zoeken. Wanneer je wordt aangevallen door een meute skeletten schieten ze je te hulp, op voorwaarde dat je genoeg defensieve mogelijkheden hebt voorzien natuurlijk.

Het fijne tempo waarmee de game voorbijkabbelt is misschien wel het leukste aan Dragon Quest Builders. De game speel je op je eigen manier en tempo. Zo kan je er voor kiezen om alles te micromanagen, of je kan een deel delegeren naar je dorpelingen toe. Een gebouw gesneuveld in een veldslag? Dan zal je een groot deel moeten heropbouwen, maar je kan ook een aantal stukken recupereren waardoor je niet alles opnieuw hoeft te craften. Het zorgt ervoor dat de game erg toegankelijk is voor kinderen, al zijn er genoeg tongue in cheeck grapjes in de dialogen om volwassenen te amuseren. Naarmate je verder vordert in de game blijft het niveau ook meestijgen. Niet alleen qua crafting materiaal, maar ook qua variatie bij de vijanden en je opdrachten.

Dragon Quest Builders heeft zich de Minecraft-eigenschappen eigen gemaakt. Met de klassieke Dragon Quest sfeer als afwerking zal je materiaal moeten uitgraven en gebruiken om gebouwen en objecten mee te craften om je dorpelingen te soigneren. Toch heeft de game z'n eigen unieke stijl niet verwaarloost en zit er een ietwat complexer rpg-systeem achter die met mondjesmaat uit de doeken wordt gedaan. Daardoor is het een absolute aanrader voor zowel jong als oud, gezien je de game op tal van manieren kunt spelen en er tig uren in kunt investeren.

8.5