Sonic Boom: Fire and Ice review

Sonic is al jaar en dag een regelrecht icoon in het game-universum, al moet hij qua populariteit enorm onderdoen voor Mario, Link en zelfs Pokémon. Sonic-games zijn dan ook nooit echte trekpleisters in onze contreien, al betekent dat niet dat ze schaars zijn, integendeel. De hoeveelheid Sonic-games zijn quasi niet meer te tellen, deze Sonic Boom: Fire and Ice is het laatste wapenfeit in de franchise. Een van de grootste commentaren op de Sonic-games is dat er altijd te veel nadruk op snelheid ligt en te weinig op verkennen. Deze titel hoopt daar verandering in te brengen, al blijkt het eindresultaat behoorlijk vreemd.

Snelheid is zeker en vast nodig om je doorheen deze game te worstelen. Een hoog reactievermogen is ook broodnodig, gezien je vaak op het laatste moment moet ingrijpen om een obstakel te vermijden of aan gewisse dood te ontsnappen. Wanneer dat toch zou gebeuren verlies je zoals vanouds een deel van je ringen en word je teruggeplaatst voor het moment dat er iets misliep. Geen vernieuwing in deze Sonic-game, al is het hier net iets te onvergeeflijk uitgevoerd. Het is een 2D-game en sommige obstakels komen aan zo’n razendsnel tempo op je af dat je ze vaak niet kunt vermijden. Je Sonic is zo klein mogelijk gehouden om zulke scenarios zoveel mogelijk te vermijden, al zorgt dat dan weer voor chaotische taferelen als er veel op je scherm te zien is.

De dingen die je op je 3DS-schermpje zult zien zijn bovendien erg flets ontworpen. De visuals zijn ondermaats en zeker niet zoals we van een Sonic-titel gewend zijn, de audio is eenzelfde slechte kwaliteit beschoren. Een schril contrast met de creativiteit die er wel in de rest van de game zit, gezien het ontdekkende element met enige finesse is uitgevoerd. Je kan op ieder moment wisselen tussen vuur- en ijskrachten die je door de levels heen kunt gebruiken om verder te geraken. Obstakels kan je verbranden, water kan je bevriezen om zo extra platformen te maken naar geheime schatten. Elk van de personages die je kunt gebruiken (Tails, Knuckles, Sticks en Amy) beschikken ook over dezelfde krachten, maar eveneens over een speciale ability waarmee ze op hun beurt geheimen kunnen vrijspelen.

Een van de leukste elementen aan de titel zijn echter wel de boss fights die beide schermen van je 3DS gebruiken om zo speciale effecten in de game te integreren. De timed courses zijn minder goed uitgevoerd, in die mate zelfs dat we er niet rouwig om zouden zijn mochten ze ontbreken. De geheime minigames die doorheen de levels verspreid liggen waarbij je top down moet rondschieten zijn echter wél leuk, al is het alleen maar voor de collectibles die je erdoor vrijspeelt. Voor de verzamelaars is het daardoor ook een titel met een lange levensduur, gezien er bijster veel te verzamelen valt.

Sonic Boom: Fire & Ice heeft geen permanente indruk op ons nagelaten, maar als tussendoortje is het zeker en vast wel een leuke titel. De 3DS blijkt net te klein om echt alle actie op het scherm goed (en op tijd) te laten zien, en ook qua visuals is de titel niet de mooiste. De creativiteit qua level design en abilities zijn echter wel leuk genoeg om door te blijven spelen, het verzamelen van alle collectibles eveneens. Een leuke platformer, al voelt het daardoor ook helemaal niet aan als echte Sonic-game.

6.7