Mobile Suit Gundam Extreme VS-Force review

Mobile Suit Gundam is misschien niet zo’n populaire franchise in onze contreien, maar over de hele wereld kan de reeks - die al sinds 1979 (!) bestaat - op heel wat fans rekenen. De reeks begon als anime maar heeft ondertussen al heel wat films, mangas en games op z’n cv zetten. Leuk daarbij is dat de mythologie van de reeks zich niet beperkt tot een bepaalde tijdlijn, maar net zoals heel wat andere anime’s over verschillende beschikt. Tien zijn dat er in het geval van Mobile Suit Gundam en doordat deze Mobile Suit Gundam Extreme VS-Force ze alle tien probeert te combineren mag je de game gerust als een mooi eerbetoon beschouwen voor de voorbije dertig jaar.

Een hachelijke taak, zo’n complexe lore in één titel gieten, maar Extreme VS-Force pakt uit met een handig trucje om dat te bewerkstelligen. In de game heb je tal van modi - later meer daarover - maar de hoofdbrok gaat naar Extreme Force mode. Dit is de eigenlijke campaign en daarin vertolk je een AI die doorheen de verschillende tijdlijnen moet reizen om informatie te verzamelen zodat de mensheid het kan overleven. Dit doe je door belangrijke gevechten uit de anime na te spelen en door verschillende protagonisten met elkaar te verbinden. Hierdoor wijzig je regelmatig het verleden en de toekomst, al is dat vooral voor fans van de franchise erg interessant. Doorheen de campaign word je bijgestaan door twee andere AI, Aire en Tereno, die als gids fungeren in de single player.

In de campaign zijn de missies onderverdeeld onder VS- en Force-missies. De VS-missies zijn erg duidelijk, gezien je het daar met je eigen mech moet opnemen tegen vijanden terwijl je ook nog objectives en zijmissies moet zien te voltooien. Het richten met je Gundam Suit verloopt niet altijd even vlekkeloos, al zijn er tal van verschillende pakken voorhanden - zo’n 90 stuks - waardoor je sowieso wel eentje vind waar je vlot mee overweg kunt. De missies duren niet bijster lang, al duren sommigen wel wat te lang gezien je soms niet juist weet waar je naartoe moet gaan. De Force-missies zijn dan wat tactischer, gezien je daar een tweetal units moet gidsen naar de objective. Deze kan je vaak zelf uitkiezen uit het brede scala Gundam suits, al moet je het ook soms stellen met een meer geringe selectie. De wisselwerking tussen beide missies zorgt voor een variërend gevoel, de speciale missies waarmee je extra Gundam suits vrijspeelt zorgen daar nog wat meer voor.

Wie nog langer in de pakken wilt vertoeven kan z’n ei kwijt in de andere modi. Zo is er Vs. Extend Mode, een modus waarbij je eenmalige gevechten kunt spelen en kunt kiezen met en tegen wie je vecht, alsook waar. De Course Battles zijn wat interessanter, gezien dat een soort survival modus is waarbij je met een Gundam verschillende gevechten van steeds hogere moeilijkheidsgraden moet winnen. Het niveau ligt al redelijk hoog in de gehele game, waardoor die laatste modus ongetwijfeld niet voor iedereen is weggelegd.

Fans van de Gundam-serie zullen zich in deze Mobile Suit Gundam Extreme VS-Force helemaal kunnen uitleven. De game combineert de belangrijkste elementen van de voorbije dertig jaar in de anime waardoor vooral deze vooral is weggelegd voor de aficionados. Nieuwkomers zullen al snel niet snappen waar het allemaal over gaat of helemaal meekunnen met het torenhoge niveau. Een ideale game dus voor Gundam-fans die moeilijke, korte gevechten willen spelen, al is dat wel een erg nauwe niche.

6.0