LEGO Star Wars: The Force Awakens review

Van sommige franchises kan je moeiteloos oplijsten in welk jaar hun games zijn verschenen. FIFA en Call of Duty krijgen er elk jaar een broertje bij, de Batman: Arkham-serie kende elke twee jaar een nieuwe titel en de BioShock-trilogie kreeg elk jaar een nieuwe worp. Van de LEGO-video games zullen we het release-proces nooit snappen. Elk jaar lijken we wel vier nieuwe LEGO-titels naar ons hoofd geslingerd te krijgen, al zijn we daar vrijwel nooit rouwig om. Zeker niet als de nieuwste telg in de druk bevolkte serie eentje is over Star Wars - toevallig de reeks waarmee we in 2005 kennismaakten met onze eerste LEGO-game ooit.

In LEGO Star Wars: The Force Awakens staat het verhaal van de laatste Star Wars-film centraal. Ideaal voer voor de gamende fans van Rey & Finn dus, gezien de game het verhaal van de film perfect volgt, met hier en daar de nodige kwinkslag om het allemaal luchtig te houden. Zo ook bij een van de meest aangrijpende scènes in de film, die we hier spoilergewijs niet gaan vermelden. In tegenstelling tot vorige releases wordt er hier wél gebruik gemaakt van de echte dialogen uit de film, waardoor het nog eens extra waarheidsgetrouw overkomt. Verder grotendeels hetzelfde verhaaltje zoals je die van een LEGO-game kent: via een hub kan je levels spelen die elk rond een scène draaien in de film. In die levels dien je noppen te verzamelen om daarna weer nieuwe personages vrij te kopen, maar ook puzzels oplossen door de abilities van je personages te gebruiken. Zo kan je de lenige Rey gebruiken om hogerop te klimmen, maar kan BB-8 dan weer computers hacken om zo bepaalde dingen te bewegen in het eigenlijke level.

Niet alles is even goed in de game, zo valt het voor dat bepaalde aspecten wel erg repetitief en zelfs vervelend zijn. Een puzzel waarmee je Finn gebruikt om deuren te openen aan de hand van hologrammen verliest al snel z’n originele insteek. Je doet zo’n 8 uur over de eigenlijke campaign, maar het verzamelen van alle geheimen en behalen van 100% in ieder level zal natuurlijk heel wat langer duren. Beter dan heel wat van z’n voorgangers is deze keer het feit dat de persoon waar je mee kan samenspelen zich ook eindelijk nuttig voelt. Vaak stond een tweede speler er als piet snot bij, deze keer heb je ieder personage nodig om een level goed te doorkruisen waardoor ook zij hun moment de gloire kennen. Daarnaast wordt ook moeite gedaan om het allemaal interessant te houden. Zo worden er shootouts geïmplementeerd die de klassieke gameplay mooi doorbreken. De dogfights - zowel de lineaire als open-wereld versie - zijn veruit de meest leuke en entertainende stukken in de game. Deze smaken naar meer, dus misschien een leuk werkstuk naar de toekomst toe?

Iets waar ook nog aan gesleuteld mag worden is de hub-wereld. Bij de Harry Potter-games zat deze helemaal snor, gezien het één groot gebouw was van waaruit je levels kunt spelen en geheimen kunt ontdekken. Hier heb je een reeks verschillende, kleinere hubs die van elkaar verwijderd zijn en bovendien nog eens lang duren om te laden ook. Beter is dan ook de hele Star Wars-mythologie die in de game wordt verwerkt. Zo kan je op zoek gaan naar stukken Carboniet waarmee je personages uit de originele en vervolg-franchise kunt vrijspelen. De geheime missies die extra informatie over bepaalde scenes uit de film weergeven zijn voor fans ook een erg fraaie extra.

LEGO Star Wars: The Force Awakens is een typische LEGO-game die gelukkig heel wat nieuws te bieden heeft ten opzichte van z’n voorgangers. Op de formule zat er namelijk al wat langer sleet, maar door de implementatie van de leuke dog fights met de TIE fighters en het asteroïdeveld, alsook de nieuwe shoot-outs verveelt deze bijna nooit. Bijna, gezien de puzzels toch ietwat te repetitief zijn en ook de laadtijden bij het bezoeken van andere hubs te lang zijn.

8.0