Ratchet & Clank: Q Force Vita review

Met Ratchet & Clank liet Sony een duo los op de wereld dat voor tal van gamers geassocieerd zal worden met hun jeugd. Geen PlayStation-bezitter die niet rond de langorige Lombax en zijn kortorige metalen vriend kon, wat toen ook in de verkoopcijfers van de franchise af te lezen viel. Helaas bleek een perfecte start niet genoeg om de marathon uit te lopen, gezien de Ratchet & Clank-serie al enkele jaren geen topper meer heeft kunnen uitpersen. De Future-trilogie kon ons wel bekoren, maar miste een echt verhaal. All 4 One bleek dan te veel in te spelen op het coöperatieve element.

Deze Q Force komt ook met vernieuwing op de proppen, de game is namelijk een verheven Tower Defense-game. Dat is niet per sé een negatieve wending, mits het natuurlijk goed uitgevoerd wordt. Of dat nu het geval is bij deze titel, is voor straks, want het verhaal is natuurlijk prioritair. Eeuwige slungel Captain Quark kon natuurlijk ook in deze titel niet ontbreken, want de zelfverklaarde held doet namelijk op onzelfverklaarde held Ratchet een beroep om deel uit te maken van de Q Force-organisatie. Die organisatie staat in voor de veiligheid van enkele planeten en daar begint het eigenlijke spel. Wat meteen opvalt bij deze titel is dat de gameplay onveranderd is. Zéér positief, gezien de serie met een lage instapdrempel bij het grote publiek blijkt te werken zonder daarbij de hardcore-gamers teleurstelt. Wat je echter moet doen, is anders. Er zijn geen lineaire levels meer, wel maps zoals je die van een multiplayer-modus kent.

Enerzijds heb je je eigen basis, die je moet zien te beschermen van inkomende vijanden. Ondertussen probeer je dan ook nog eens de basis van je vijand te penetreren. Dat constante geschipper tussen beschermen en aanvallen is leuk in het begin, maar werkt ietwat frustrerend naar het einde toe. Je kan namelijk nooit écht veel progressie maken, al is dat probleem natuurlijk van de baan als je de game met z’n tweeën aanpakt. Dan kan één iemand instaan voor het beschermen van de basis en de ander voor het vernietigen van de andere basis. Alles staat in het teken van die multiplayer en dat is positief, want de game is vierdubbel zo leuk als je ‘m met een partner aanpakt.

Daar houdt het wel niet bij op, want er zijn enkele leuke elementen als extra. Zo kan je ook turrets plaatsen die je basis beschermen. Die turrets hanteren wapens uit de rijke Ratchet & Clank-historie, waarbij je enerzijds turrets hebt met vlammenwerpers, maar ook bijvoorbeeld mijnen die als Groovitron werken. Zelf beschik je natuurlijk ook over de nodige vuurkracht, gezien je wapens kan verzamelen die verspreid liggen over het slagveld. Het verhaal zelf is niet langer dan rond de zes uur en héél veel levels zijn er niet. Toch heb je voor €20 een enorme hoeveelheid content, al zal deze titel hoogstwaarschijnlijk niet voor zo’n wervelwind in de videogamewereld zorgen als de eerste titel.

Toch ontbreken de klassieke Ratchet & Clank-features niet, gezien je ook gouden bouten kan verzamelen, nieuwe kostuums kunt vrijspelen, grotere wapens verdienen en cheats verzamelen waardoor je met grote hoofden kan spelen. Die verdien je bijvoorbeeld door enkele missies te voltooien zoals een bepaalde hoeveelheid vliegen met je hoverboots. Leuke features, al laat de game steken vallen op het vlak van het verhaal dat ons deze keer niet echt kon vastpinnen en we ons er soms op betrapten dat we enkele cutscenes doorspoelden. Enerzijds omdat we het volgende level wilden spelen, anderzijds omdat het - cru gezegd - nogal saai is.

Deze Ratchet & Clank Q Force zal geen potten breken. Daarvoor is de game te kort en het verhaal te slap. Toch komt de game met een heerlijke gameplay en vernieuwende features op de proppen die zowel jong als oud, noob als hardcore gamer en nieuweling aan de serie en veteraan zal kunnen plezieren. Het ziet er allemaal goed uit, het speelt enorm fijn en met de hoeveelheid content die je aan deze prijs krijgt, is deze titel zeker de moeite waard.

8.0