Mario & Sonic op de Olympische Spelen in Rio review

Na een eerdere passage op de 3DS maken Mario en Sonic zich op om ook een robbertje uit te vechten op de Wii U. Mario & Sonic op de Olympische Spelen in Rio stelt de twee protagonisten uit de twee populaire franchises voorop en laat ze uitspelen in tal van verschillende sporttakken die - logisch - ook op de Olympische Spelen in Rio te vinden gaan zijn. De vorige passages van het olijke duo - in Londen en Sochi - bleken beide gouden zetten, maar weet deze titel het uitsterven van de Wii U met nog enkele maanden te verlengen?

Verlengen, dat weten we niet zeker, maar vanaf seconde één merk je al meteen dat deze game erg fraai in elkaar steekt. Zo’n veertien sporttakken staan op het menu, met onder andere Hink-Stap-Springen maar ook BMX en paardrijden. Er zit zowaar geen enkele ‘saaie’ sport tussen het hele gamma, waardoor je quasi altijd met veel plezier achter je Wiimote of Gamepad zit. De meeste games spelen zoals je uit de vorige titels kent, waarbij het hier en daar volstaat om op enkele knoppen te duwen op het exacte moment, maar ook sommige waar heel wat vingervlugheid aan de pas komt. De leuke Dream Events uit de vorige titels zijn er helaas niet bij, maar dat gebrek wordt opgevangen door de implementatie van Duel Events. Hierbij dien je in voetbal, rugby of volleybal tegenstanders aan te vallen met items om zo een puntencombo op te bouwen. Door dan te scoren krijg je al die punten in één klap toebedeeld en verminder je die van je tegenstander. Tactisch erg leuk, en ook gameplay-gewijs zit het erg vernuftig in elkaar.

Een andere leuke nieuwigheid is de Heroes Showdown modus. Hierbij moet je kiezen tussen het Mario- of Sonic-kamp en kies je tien personages die je tegen elkaar laat uitspelen. Per sport moet je een personage kiezen waarvan je denkt dat hij/zij het sterkste is om zo het personage van je tegenstander uit het potje te kieperen. Het spel eindigt wanneer de kapitein van een van beide teams (Mario of Sonic) verslagen is, waardoor het een van de meest leuke, maar tegelijkertijd ook spannende games is binnenin deze titel. De eigenlijke Olympics speel je met je eigen Mii. Je doet mee aan bepaalde sporten door andere Mii’s te verslaan in qualificatierondes. Wanneer je dat doet worden die Mii’s geteleporteerd naar Copacabana Beach, de eigenlijke hub in deze game. Zij geven je tips en je kan er spullen bij vrijspelen en kopen. Hoe meer Mii’s je weet te verschalken, hoe groter het strand wordt. Een leuke extra gezien je beloond wordt door het veelvuldig spelen van verschillende sporten.

Visueel gezien ziet deze game er erg leuk uit. De titel is erg kleurrijk en voelt ook aan zoals je Brazilië zou verwachten in de volle zon. Qua geluid mochten er toch iets meer verwijzingen zitten naar zowel het Mario als Sonic-universum, gezien we op enkele flauwe - en eerder gebruikte! - remixes blijven zitten. Daarmee is zowat alles gezegd van de game en dat is meteen ook het laatste puntje van kritiek. De game is niet erg ruim en biedt naast de leuke minigames en sporttakken niet veel meer. Het is dan ook een ideale partygame die je maximaal voor twee uurtjes kunt spelen, maar om er echt uren mee aan de slag te gaan? Daarvoor is ‘ie niet geschikt.

Mario & Sonic op de Olympische Spelen in Rio is ook op de Wii U een erg leuke game. Visueel gezien ziet hij er erg mooi uit en ook de verschillende sporten vervelen quasi nooit. Het ontbreken van de Dream Events is echter een gemis en enkele knipogen meer naar de Sonic- en Mario-wereld hadden gerust gemogen. Toch biedt de leuke Heroes Showdown-modus alsook de Duel Events soelaas, al mocht de game in het algemeen iets uitgebreider zijn gezien hij zo z’n status als partygame niet weet te overstijgen.

6.9