Star Fox Zero review

De klassieke one-liners uit het al even klassieke Star Fox/Starwing zitten vastgeroest in ons collectief game-geheugen. De titel kon in het Nintendo 64-era potten breken door fraaie controls te combineren met innovatieve gameplay, een succes kon dan ook niet uitblijven. Bijna twee decennia later probeert Nintendo dat succes te herhalen met Star Fox Zero, een uitgebreide herrijzenis van de originele titel in de hoop een jonger publiek kennis te laten maken met het stunt- en vliegwerk van de Star Fox-crew.

De invloeden van de originele titel zijn sterk merkbaar in deze Star Fox Zero. Dat is vooral te voelen bij de visuals, die vaak een retro-look proberen na te bootsen. Soms ligt het er net iets té vingerdik op, zoals vijandige schepen die uit simplistische geometrische vormen bestaan en simpelweg niet in de resterende titel lijken te passen. Qua gameplay gaat het echter een pak sneller en ook de controls - alhoewel niet allemaal even sterk uitgewerkt - voelen meer soepel aan. Het roster aan diverse personages - en hun one-liners - is grotendeels overgeheveld uit die eerste titel, wat vooral nostalgische gevoelens zal oproepen bij de iets oudere gamers onder ons. Ook het verhaal is helemaal overgenomen, maar vertaald naar een gloednieuw publiek waardoor het op geen enkel moment oubollig of gedateerd overkomt.

Om dat verhaal uit te spelen moet je zo’n vijf uur uitrekken, maar na die vijf uur heeft de game nog tal van verrassingen in petto om je aan het scherm gekluisterd te houden. Dat kan enerzijds aan de hand van verborgen medailles die je moet ontdekken, maar ook door in bestaande levels op onderzoek te gaan en verborgen zij-uitgangen te vinden die je naar nieuwe levels leiden. Hierbij komt de ware kracht van Star Fox Zero naar boven, want de diversiteit die Nintendo in de levels probeert te steken is erg uitgebreid. Zo dien je het ene moment je schip aan duizelingwekkende snelheden doorheen nauwe gangen te sturen, het andere schiet je dan weer vijandelijke tanken aan gort in een woestenij. Een andere planeet moet je dan weer in stealth doorkruisen, al gaat het daar net iets té traag in vergelijking met andere missies en daalt het tempo te sterk. De gebruikelijke boss fights wisselen de levels af, waardoor je uiteindelijk met een mooie mix zit die je lang voor je televisie kan houden.

De diverse levels kan je dan weer benaderen met verschillende voertuigen. Je hebt de keuze tussen verschillende schepen die elk op hun andere manier te spelen zijn, waardoor het in het begin zoeken zal zijn om degene te vinden die het best bij jou past. Al zal het waarschijnlijk wel even duren vooraleer je met eender welk schip overweg kunt, gezien er een innovatieve, dan wel erg complexe keuze is gemaakt over de controls. Deze worden namelijk verdeeld over twee schermen, je televisie als je GamePad. Op je tv zie je een third person-perspectief en zie je de hele omgeving voor, naast en achter je schip waardoor je makkelijk kunt bewegen en manoeuvres uitvoeren. Je GamePad geeft je dan weer een cockpit view waardoor je makkelijk kunt richten. Je zult dus steeds tussen beide schermen moeten wisselen om zowel raak te schieten als tegen niets te botsen, en dat zorgt voor heel wat frustrerende momenten in de eerste paar uur. De coop-modus waarbij een iemand het schip bestuurt en de ander het geschut is in dat opzicht wel weer perfect.

Star Fox Zero is er erg goed in geslaagd om de franchise weer nieuw leven in te blazen. De controls zijn ietwat aan de lastige kant, gezien je steeds tussen GamePad en televisie moet switchen om de game op een deftige manier te kunnen spelen. Een minpuntje op een anderzijds vlekkeloze game, gezien zowel de visuals, de gameplay als het verhaal erg goed uitgewerkt zijn met tal van verwijzingen naar het basismateriaal.

7.7