Pokkén Tournament review

Zeggen dat Pokkén Tournament een allegaartje van allerlei zaken is, is een heus understatement. Niet alleen combineert de game elementen van zowel Pokémon als Tekken (maar knabbelt hij tegelijkertijd ook aan een Street Fighter en Marvel vs Capcom), ook implementeert de game tal van verschillende gameplay-mechanics in z’n gevechten waardoor je opgezadeld zit met een uiterst complexe titel waarbij techniek, tactiek en vingervlugheid elkaar in razendsnel tempo moeten aanvullen. De moeilijkheidsgraad om alles op te pikken is hierdoor uiterst pittig, maar wie z’n best doet en blijft doorzetten, ontdekt in deze game een uiterst aardige fighter.

Pokkén Tournament is vooral een mix van Pokémon en Tekken - vandaar de naam - en die mix komt vooral duidelijk naar voren in de gameplay. Gevechten tussen de Pokémon spelen zich zowel af in een Field Phase en een Duel Phase waarbij die eerste meer tactiek vereist zoals in Pokémon en die tweede het vooral van rechtstreekse gevechten moet hebben zoals Tekken. De twee mechanics wisselen elkaar naadloos af en dat zorgt soms voor een noodzakelijke, maar soms vervelende tempowissel. Zo kan het zijn dat je bij het uitvoeren van een heerlijke combo in de Duel Phase naar de Field Phase wordt gewisseld waarbij je vijand de combo moet zien te ontwijken. Vervelend als je je net in het gevecht aan het verliezen was, ideale ademruimte als je tegenstander zelf zo’n verpletterende combo op jou zit uit te voeren en jij dus even de tijd hebt om een tegenaanval uit te dokteren.

Er is een degelijk roster Pokémon voorhanden om de game mee aan te pakken. Er werd gepuurd uit tal van generaties, waardoor je heel wat keuze hebt tussen nieuwe en oude gezichten. Leuk hieraan is dat elk van de Pokémon zo waarheidsgetrouw mogelijk uitgewerkt is en hun aanvallen gelinkt zijn aan hun personae. Zo doet vechtersbaas Machamp vooral beroep op z’n spierkracht en is de geest Gengar vooral bezig met het misleiden van z’n vijand. Sfeergewijs ademt de titel echt wel Pokémon uit, al is dat vooral te danken aan de fraaie soundtrack waarbij bekende deuntjes in een modern jasje werden gestoken. Technisch gezien speelt de game ook erg soepel en stootten we op vrijwel geen enkel mankementje. Zelfs op het nog niet dicht-bevolkte online multiplayerluik van de titel kregen we al snel matches voorgeschoteld.

Minder goed uitgewerkt is de moeilijkheidsgraad van de titel, want die bleek erg pittig voor nieuwkomers. We hebben het dan niet per sé over de moeilijkheid van de gevechten - die kan je grotendeels zelf instellen - maar dan wel over de stortvloed aan informatie waarmee je rekening moet houden tijdens gevechten. Er zijn tal van tutorials voorhanden, maar die wijden uit over de meest uiteenlopende dingen zonder interactief te zijn waardoor je al gedemotiveerd raakt vooraleer je begint te vechten. Al doende leert men, luidt het adagium echter, wat dan ook ten sterkste aan te raden valt. De eerste paar matchen zal je waarschijnlijk op je doos krijgen, maar wie zo’n beetje doorzet ziet zichzelf beter worden met een voldoeninggevende winst tot gevolg.

Pokkén Tournament blijkt een erg complexe game, gezien je met tal van factoren rekening moet houden op een erg korte tijd. Het feit dat je daar ook nauwelijks in wordt geholpen aan de hand van een interactieve tutorial is dan ook erg jammer, want wie doorzet en de game stukje bij beetje begint te snappen, ontdekt er een fraaie fighter in die de leukste elementen van Pokémon en Tekken weet te combineren. Zowel de audio als de visuele elementen zitten snor, alsook de uitwerking van de vele Pokémon. Hier en daar haalt de game er zelf het tempo wat uit, maar de helft van de tijd geeft dan genoeg ademruimte om je aanval uit te dokteren.

7.6