The Legend of Zelda: Twilight Princess HD review

Het is al een decennium geleden dat we The Legend of Zelda: Twilight Princess op onze Gamecube speelden, en om die tiende verjaardag te vieren pakt Nintendo uit met een opgekalefaterde HD-versie van die game voor op de Wii U. Heerlijk nostalgisch weerzien voor de gamers die toen uren in Hyrule doorbrachten, een uitstekende nieuwe Zelda-titel voor iedereen die toen geen Gamecube had of simpelweg nog niet bestond. Of hoe een nieuwe laag graphics voor een geheel nieuwe game-ervaring weet te zorgen.

We schieten de kogel meteen door de kerk: The Legend of Zelda: Twilight Princess is – qua verhaal - exact dezelfde game als diegene die in 2006 het levenslicht zag. Het feit dat enkel de nieuwere visuals ervoor zorgen dat de titel tien jaar na datum overeind kan blijven is het bewijs dat op goede gameplay geen vervaldatum staat. De heerlijke puzzels in combinatie met de fijne plot en uitgestrekte wereld maken van deze Zelda nog altijd een van de beste ooit gemaakt. De plot stuurt je van kleine dorpen naar de diepste krochten van donkere grotten om de invasie van schurken uit de Twilight-wereld tegen te gaan. Doorheen de plot ontmoet je dan weer tal van andere personages die je in je queeste helpen.

Het meest leuke aan de titel zijn ongetwijfeld de puzzels die je in de talloze grotten dient te voltooien. Hierbij is het woord variatie een heus understatement, gezien je quasi altijd iets nieuws op je bord krijgt voorgeschoteld in deze dungeons. Gaande van het slingeren met je clawshots over ravijnen tot het verschuiven van standbeelden om een deur te openen: niets voelt ooit repetitief of langdradig aan. Soms schiet die constante zoektocht de game zichzelf in de voet, gezien we soms een object kregen dat we slechts bij een puzzel dienden te gebruiken en erna nooit meer.

Deze versie van de game weet dus uit te pakken met vernieuwde graphics en dat is vooral in diezelfde grotten te merken, alsook bij de uitgewerkte personages. Niet overal is het met een even groot oog voor detail uitgewerkt, de combinatie van schaduw- en lichtspel levert vaak een absurd kijkspel op dat gerust wat beter had gekund. De implementatie van de GamePad als werkinstrument om je inventory op orde te zetten werkt dan weer wonderwel. De toevoeging van de Hero modus – waarbij de moeilijkheidsgraad nog net iets pittiger kan worden – is ook een erg leuke extra.

The Legend of Zelda: Twilight Princess was in 2006 al een heerlijke titel en tien jaar na datum blijkt dat nog altijd zo te zijn. Daarvoor hoefden de graphics zelfs niet een opgefrist voor worden, al is dat een handig smeermiddel om de punten onderaan deze review wat de hoogte in te laten schieten. De toevoeging van een nieuwe modus en het gebruik van de GamePad maken van deze HD-remake een absolute must-play, ook al had je in 2006 de game al versleten op je Gamecube.

8.8