LEGO Marvel Avengers review

Met LEGO Marvel Avengers zien we voor een tweede keer de helden uit het Marvel-universum opduiken, nadat ze dat kunstje voor een eerste keer in het fijne LEGO Marvel Superheroes hadden gepresenteerd. Centraal staat deze keer het superhelden-collectief The Avengers, met bekende koppen als Iron Man, Hulk en Thor in de hoofdrollen. Met hun groepje trekken ze erop uit om slechteriken neer te meppen en… Ja, wat eigenlijk? De plot distilleert elementen uit zowat iedere Marvel-film ooit gemaakt, waardoor je met een mengelmoes aan verhalen achterblijft die soms een keertje steek lijkt te houden.

LEGO Marvel Avengers is duidelijk voor de fans weggelegd die de laatste paar Marvel-films achter de kiezen hebben. Zo worden er scenes – én stemmen – gerecycleerd uit zowel The Avengers, The Avengers: Age of Ultron, de twee Captain America-films, Thor: The Dark World en Iron Man 3. Dat levert een verhaallijn op die uiterst complex in elkaar zit en voor gamers die minder bekend zijn met het cinematografische oeuvre van Marvel haast onbegrijpelijk is. Gelukkig is en blijft het een LEGO-game in hart en nieren waardoor dat vaak geen probleem blijkt te zijn. Zo zijn er ook deze keer tal van personages te verzamelen (het roster telt deze keer zo’n 200 stuks) en kan je je uitleven in tal van zijmissies en met het verzamelen van tientallen collectibles. Een typische LEGO-game dus.

Net zoals iedere LEGO-game zijn er ook in deze wat nieuwtjes te ontdekken, de ene al wat beter uitgewerkt dan de ander. Zo steekt een enerverende minigame net iets te veel de kop op, al zien we dat euvel makkelijk door de vingers door het fijne combo-systeem. De game weet uit te pakken met quicktime events om personages te verslaan en zo scènes uit de vernoemde films perfect na te spelen. Wanneer je zo’n combinatie uitvoert met een coop-partner naast je, krijg je een tag team-combo te zien die vaak meer hilarisch blijkt dan effectief. De game is ook dubbel zo leuk met een vaste coop-buddy, ook omwille van het feit dat je echt naast elkaar kunt spelen: zo is het mogelijk om je bezig te houden met een zijmissie, terwijl je partner zich met een andere bezighoudt.

Het is dan ook jammer dat die aandacht voor coop niet overal op te merken is. Bij de verhaalmissies zal je merken dat de tweede persoon er bij de grote gevechten vaak voor spek en bonen bijstaat, tot de eerste speler z’n tegenstander tegen de vlakte werkt. De coop-partner is dan als het ware nutteloos, wat het spelplezier danig naar beneden haalt. Gelukkig duren die sequenties maar even, maar waren ze toch net iets té frequent aanwezig. Iets dat ook gerust anders had gemogen zijn de dialogen in de game. Heel wat lijnen zijn zo uit de films overgenomen en klinken dan ook heel anders – slechter – dan de ingesproken dialogen voor de titel. Bovendien worden zulke zinnen vaak herhaald, wat het des te vervelender maakt.

LEGO Marvel Avengers is weer een typische LEGO-titel geworden: veel te verzamelen, veel rond te lopen en vliegen en vooral véél personages om dat allemaal mee te doen. Grafisch ziet het er weer allemaal perfect uit, al mocht er gerust wat meer aandacht gegaan zijn naar het chaotische verhaal of repetitieve audio. Gelukkig is het coop-element wel heel goed uitgewerkt, wat het spelplezier des te groter maakt.

7.3