Kung Fu Panda: Showdown of Legendary Legends review

Het is een nobele poging, een game maken à la Super Smash Bros. Zeer waarschijnlijk een slag in het water, maar hoe dan ook erg nobel. Die titel heeft al jaren een monopolie op het moeilijk omschrijfbare Smash-genre, waardoor voorbeelden van andere uitgevers meer uitzondering dan regel zijn. Denk maar aan Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up. “Welke game?” horen we je denken, waarmee je onze statement in één klap kracht bijzet. Toch waagt ontwikkelaar Little Orbit zich aan zo’n huzarenstukje, met deze Kung Fu Panda: Showdown of Legendary Legends tot gevolg. Een goede game of een poging om de uiers van nieuwe film Kung Fu Panda 3 wat verder uit te melken?

Centraal staan dus de fysische capriolen van pandabeer Po en de zijnen, die het tegen elkaar opnemen in 12 plaatsen die je kent uit de Kung Fu Panda-franchise. Het roster bestaat uit tal van personages uit de filmreeks, gaande van Shifu tot Mr. Ping, die je allemaal tegen elkaar kunt uitspelen. Dat kan je zowel alleen doen of lokaal en online met tot wel vier medevechters. Als je solo speelt kan je je uitleven in tal van tournaments op verschillende moeilijkheidsniveaus. Erg aardig, al missen we wel een soort rode draad doorheen de verschillende gevechten. Een verhaal - dat van Kung Fu Panda 3 misschien? - erin verwerken had geen overbodige luxe geweest. Wie de game online wilt aanvatten zal even moeten wachten op een geschikte match gezien de servers niet meteen tjokvol zitten. Beter is dan ook om de game als een party-titel te aanschouwen en met enkele vrienden of familieleden in de zetel te spelen. De game laat vier verschillende spelers toe, maar net zoals Super Smash Bros. levert dat vaak erg chaotische beelden op.

Qua gameplay zelf stelt de game ook niet teleur. Elk personage beschikt over zijn of haar eigen vechtmoves en speciale manoeuvres. Die uitvoeren gaat met sprekend gemak en ook voor de allerkleinsten is het een fluitje van een cent om onder de knie te krijgen hoe ze zo’n speciale move uit hun controller kunnen schudden. Niet alles is technisch even goed uitgewerkt, maar zulke momenten zullen maar af en toe storen. Een luchtmanoeuvre dat we met Po uitvoerden had zo slechts een kleine invloed op de health bar van onze tegenstander, terwijl zo’n move in Super Smash Bros. ervoor zou zorgen dat die van de arena zou vliegen. De game is echter met de nodige humor in elkaar gestoken waardoor je amper aandacht zult schenken aan zo’n momenten en met plezier verder speelt. Grafisch gezien is de game zeker doenbaar, technisch gezien zijn er wel wat gebreken al zullen daar enkel de hardcore-gamers over struikelen.

Kung Fu Panda: Showdown of Legendary Legends blijkt een degelijke brawler die je het beste speelt met een paar vrienden op de zetel. Online duurt het namelijk wat te lang om met een potje te beginnen, solo heeft de game te weinig body om je lang aan het scherm gekluisterd te houden. Met een lage instapdrempel is het plezier verzekerd voor iedereen, de dosis humor doet dat plezier alleen maar vergroten. Technisch en grafisch niet meteen de beste game die er bestaat, al is de degelijke gameplay wel een garantie voor uren spelplezier, ook voor de kleinsten.

7.0